واردات لاستیک در هاله ای از ابهام

داود سعادتی نژاد رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک و روغن و پنچرگیران و فیلترسازان تهران در گفتگو با خبر نگار الف با بیان اینکه افرادی ارز دولتی گرفتند، آمار واردات لاستیک را اعلام نکردند ، افزود: ما بعنوان اتحادیه به وزارت صنعت ، معدن و تجارت و گمرک نامه نوشتیم تا اسامی افرادی که ارز دولتی دولتی گرفتند را به ما اعلام کنند اما هنوز جوابی به ما ندادند.

وی بیان اینکه لاستیک وارداتی بیشتر لاستیک های کامیونی و اتوبوسی است، افزود: اگر اسامی واردکنندگان لاستیک به ما اعلام شود و ما بر میزان و نحوه واردات و توزیع آن نظارت کنیم، جلوی سوء استفاده ها و افزایش قیمت ها گرفته می شود. همچنین با نظارت ما افراد و شرکت ها نمی توانند لاستیک را به امید افزایش قیمت احتکار کنند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک و روغن و پنچرگیران و فیلترسازان تهران با بیان اینکه اتحادیه آماری از میزان ارز تخصیصی و واردات لاستیک ندارد، تصریح کرد: انجمن وارد کنندگان لاستیک برای ما شفاف سازی نمی کند و همکاری لازم را ندارد. این در حالی است که آنها باید با اتحادیه همکاری داشته باشند.

سعادتی نژاد تصریح کرد: متاسفانه واردکنندگان ، لاستیک را به مصرف کننده واقعی نمی دهند بلکه به عاملین خود می فروشند که این خود به واسطه بازی رونق می دهد.

وی با بیان اینکه قیمت لاستیک سنگین تولید داخل حدود 30 درصد و لاستیک خارجی حدود 45 درصد افزایش قیمت داشته، افزود : قیمت ها تا قبل از سال 97 گران نشده بود اما از ابتدای سال 97قیمت مصوب لاستیک های داخلی در سال 93 اجرائی شد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک و روغن و پنچرگیران و فیلترسازان تهران با بیان اینکه این افزایش قیمت ها بیشتر به لاستیک رینگ 16 به بالا و لاستیک خودروهای باری و اتوبوسی مربوط می شود، تصریح کرد: کارخانه های داخلی لاستیک ها را به عاملین و نمایندگی های خود می دادندکه تخفیف هایی که قبلاً در نظر گرفته می شد اما از ابتدای امسال با حذف تخفیف ها، قیمت سال 93 اجرایی شد.

سعادتی نژاد افزود بعضی از کارخانه های داخلی لاستیک ها را به 2 الی 3نفر می دهند، این خود مشکلی برای نظارت اتحادیه می باشد .

وی تصریح کرد: عاملین به دلیل نقش واسطه ای خود بین کارخانه ، خرده فروشی که باید عضو اتحادیه 10 الی 12درصد سود حاصل او شود، تحقق نمی یابد و اعضای خدماتی و تعویض روغنی ها باید 15 درصد سود داشته باشند که این سود برای آنها نیز محقق نمی شود. سود امروز کسبه 2 الی 3 درصدی است و مالیات دریافتی از آنان هیچ تناسبی با سود و درآمد واحدهای صنفی ندارد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک و روغن و پنچرگیران و فیلترسازان تهران با تاکید برحذف رابطه گری گفت: لاستیک های سبدی به عاملین اگر به دست مصرف کننده واقعی با سود 12 درصد  برسد، قابل بررسی است.

سعادتی افزود: واحد های پر فروش به دلیل دادن عوارض ،پسماند شهرداری ، بیمه ، مالیات ، باید حداقل 10 درصد سود داشته باشند و تا زمانی که واسطه ها کمتر نشوند این امکان پذیر نخواهد بود.

وی گفت :اگر هزینه های جاری با افزایش چند درصدی که اشاره شده، کاهش نیابد، موجب گرانی خواهد شد. امیدوارم که هزینه های عوارضی کاهش یابد.