علت اصلی خاموشی های اخیر چیست؟/ کم آبی و خشکسالی یا کند شدن روند توسعه برق

گروه اقتصادی- وزارت نیرو بر اساس آماری که منتشر کرده ظرفیت عملی تولید برق از حدود 61 هزار مگاوات در ابتدای دولت یازدهم به حدود 5/66 هزار مگاوات در پایان سال 1395 افزایش پیدا کرده است، در واقع در این دولت در چهار سال کمتر از 6000 مگاوات و به طور میانگین 1500 مگاوات برق در سال به ظرفیت عملی برق کشور اضافه شده است.

به گزارش افکارنیوز، اما با نگاهی به دولت دهم مشخص می شود در دولت قبل به طور میانگین 3000 مگاوات به ظرفیت عملی تولید برق کشور اضافه شده است.

اما آنچه مسئولان دولتی ادعا می کنند این است که خاموشی های اخیر به دلیل خشکسالی است اما از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند کند شدن روند توسعه برق در کشور باعث خاموشی ها شده است.

اگرچه مسئولان دولتی، خاموشی‌های اخیر را به خشکسالی و کاهش تولید نیروگاه‌های برق‌آبی ربط می‌دهند، اما کارشناسان معتقدند کند شدن روند توسعه صنعت برق در چند سال اخیر، دلیل اصلی خاموشی‌هاست.

آنچه مشهود است اینکه اگر روند توسعه برق و بالا رفتن ظرفیت تولید کشور در این صنعت همانند دهه 80 بود دیگر با مشکل برق مواجه نبودیم اما این در حالی است که مسئولان فعلی کاهش بودجه این وزارتخانه را دلیل توقف رشد صنعت برق معرفی می‌کنند.

حمیدرضا صالحی، نایب‌رئیس سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق درباره دلایل خاموشی‌های اخیر می گوید: متاسفانه سازمان برنامه به دلایل مختلف، بودجه طرح‌های عمرانی را قطع کرده است که این موضوع را می‌توان یکی از دلایل تشدید قطعی برق در هفته‌های اخیر دانست.

وی افزود: همین الان که با شما صحبت می‌کنم چند نیروگاه در کشور وجود دارند که ساخت آنها پیشرفت 70 درصدی داشته و با تخصیص بودجه‌های چند صد میلیارد تومانی می‌توانند وارد مدار تولید شده و قطعی‌های موجود را کاهش دهند، اما متاسفانه دولت در تخصیص بودجه‌های مورد نیاز اهمال می‌کند.

صالحی با تاکید بر این موضوع که اگر ظرفیت تولید برق در سال‌های گذشته افزایش پیدا می‌کرد مشکل خاموشی‌های اخیر پیش نمی‌آمد تصریح کرد: امسال به خاطر کم آبی و کاهش نزولات آسمانی تولید برق آبی از 9000 مگاوات در سال گذشته به حدود 6000 مگاوات کاهش یافت که این کاهش باید در بخش حرارتی جبران می‌شد که با اهمال دولت در تخصیص منابع کافی به توسعه و تکمیل این طرح‌ها این اتفاق نیز رخ نداد.

صالحی در بیان راهکارهای کوتاه‌مدت عبور کشور از این بحران گفت: در کنار کاهش مصرف برق از سوی مردم، دولت باید با تزریق بودجه‌های چند صد میلیارد تومانی به نیروگاه‌های حرارتی که پیشرفت بالای 70 درصدی دارند این نیروگاه‌ها را وارد مدار تولید کند. ضمن این‌که مصرف عادی برق ما در روزهای عادی سال زیر 40 هزار مگاوات است که در پیک مصرف و در فصل تابستان به حدود 58 هزار مگاوات می‌رسد، بنابراین باید از طریق شبکه شمال کشور به کشورهای همسایه مثل روسیه وصل شد و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای سعی در تبادل برق با این کشورها داشت. وی در تشریح این موضوع بیان کرد: مصرف این کشورها در تابستان مانند ما افزایش ندارد. ما می‌توانیم طی توافقی در تابستان که پیک مصرف ماست از آنها برق گرفته و در فصل زمستان به همان میزان برق به آنها بدهیم.

محمود آریافر