افزایش تلفات قیمت مرغ را بالا برد

 محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی از افزایش تلفات 4 تا 6 درصدی مرغ خبر داد و گفت: با توجه به افزایش تلفات صنعت طیور در فصل تابستان، مرغداران با وزن پایین تری مرغ  خود را روانه کشتارگاه می‌کنند چرا که نگهداری مرغ در واحدها برای افزایش وزن در شرایط گرما مقرون به صرفه نیست.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی مرغداران در فروش هر کیلو مرغ با زیان یک هزار و 500 تومانی روبه‌رو هستند، افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای متعادل کردن میزان تولید، انتظار می‌رود که ظرف ماه‌های آتی قیمت مرغ به نرخ منطقی خود برسد.

یوسفی درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی بیان کرد: با توجه به کاهش قیمت جهانی نهاده‌ها، انتظار می‌رود که در ماه‌های آتی تا حدودی نرخ نهاده‌های توزیعی نظیر ذرت و کنجاله سویا در بازار کاهش یابد.

وی نرخ هر کیلو ذرت برزیلی تحویل بنادر 1120 تا 1150 تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون هر کیلو ذرت با نرخ 1250 تا 1300 به مرغدار توزیع می‌شود که این امر بیانگر افزایش 60 تا 65 درصدی نرخ نهاده‌های دامی در 2 تا سه ماه اخیر است.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که  برخی کارشناسان معتقدند که مرغداران در سه ماه اخیر یک هزار میلیارد تومان متضرر شدند، این نرخ مورد قبول شماست، بیان کرد: زیان مرغداران واحد های بزرگ و کوچک با هم متفاوت است چرا که برخی مرغداران به سبب کمبود نقدینگی مجبور به خرید نسیه نهاده‌های دامی و دریافت تسهیلات از بانک ها هستند که به همین دلیل نمی‌توان رقم دقیقی برای زیان آنها اعلام کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری که ستاد تنظیم بازار با نرخ 9250 تومانی قیمت مرغ درب کشتارگاه موافقت کرد، افزود: اگر ستاد تنظیم بازار با این نرخ موافقت نکند، مرغداران دیگر به امر تولید رغبتی نخواهند داشت همانگونه که عقب نشینی تولیدکنندگان در ماه‌های اخیر موجب شد که قیمت هر قطعه جوجه یکروزه از 2800 به 500 تومان تقلیل یابد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی ادامه داد: از دولتمردان تقاضا داریم که با توجه به قیمت تمام شده تولید، تا حدودی منطقی تر نسبت به قیمت فروش مرغ برخورد کنند چرا که عرضه مرغ با نرخ متعادل به سبب کاهش قدرت خرید خانوار نباید از جیب مرغدار پرداخت شود.

وی درباه آخرین وضعیت خرید مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام از مرغداران بیان کرد: اگرچه شرکت پشتیبانی تا 15 روز اخیر روزانه هزارتن مرغ از مرغداران خریداری می کرد، اما این میزان تأثیر چشمگیری در کاهش زیان تولیدکنندگان نداشت.

یوسفی در پایان با بیان اینکه سالانه 2 تا 2 میلیون و 100 هزارتن گوشت مرغ در کشور تولید می شود، تصریح کرد: با توجه به سرانه  سالانه 25 کیلوگرم مرغ به ازای هر نفر با مازاد تولید در داخل روبه‌رو هستیم که به همین دلیل باید تمهیداتی برای صادرات اندیشیده شود تا زیان مرغداران کاهش یابد.