آغاز نوسازی بافت فرسوده از محله سیروس

مجید روستا عضو هیئت مدیره شرکت باز آفرینی­ شهری ایران با اشاره به بند الف. ماده 59 قانون برنامه ششم توسعه گفت: با توجه به این بند مقرر شد دولت هر سال 270 محل را با رویکرد محله محور در دستور کار قرار دهد تا همه شاخص‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی در این محلات ارتقاء یابد.

وی ادامه داد: به استناد این موضوع در سی و نهمین ستاد ملی باز آفرینی شهری کشور با حضور رئیس جمهور برای نخستین بار برنامه جامع ملی بازآفرینی در کشور به تصویب هیئت وزیران رسید.

روستا با بیان اینکه این برنامه 4 بخش اصلی دارد افزود: 30 درصد این برنامه به موضوع نوسازی و مقاوم سازی مسکن اختصاص دارد و تا پایان برنامه ششم توسعه با اعتبار بالغ بر 123­ هزار میلیارد تومان شامل 1334 محله در 543 شهر کشور این برنامه مصوب شد.

وی اضافه کرد: برای تحقق این برنامه هیئت وزیران در تاریخ 10 خرداد 1397 مصوبه 21 بندی را تصویب کرد که در آن ابزار‌های مالی و حمایتی مورد نیاز این برنامه تصویب شد.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در ارتباط­ با بخش مسکن در 172 محله در زمینه­ توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی و 370 طرح با اعتبار 2 هزار و 906 میلیارد ریال ورود کردیم.

روستا با اشاره به اجرای این طرح در محله‌های پایلوت در تهران افزود: در محله سیروس یک طرح 98 واحدی را با شرکت سرمایه گذاری ساختمان بانک مسکن به عنوان شرکت توسعه گر آغاز کردیم که در حال حاضر­ در حال انجام است.

وی ادامه داد: شهرداری هم در یک طرح فعال است و به طور کلی بالغ بر 40 هزار واحد مسکونی­ در کل کشور از محل اراضی دولتی در حال انجام است که 6 هزار واحد آن مربوط به دولت و شهرداری هاست و 24 هزار واحد مربوط به بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه هرمحله به 85 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اضافه کرد: بازآفرینی شهری هر محله فرسوده حدود 8 تا 12 سال طول می‌کشد.

روستا با اشاره به اینکه دولت در 472 محله ورود پیدا کرده است، گفت: 19 توسعه گر بخش خصوصی برای نوسازی بافت‌های فرسوده احراز صلاحیت شدند، اما هنوز کار اجرایی را آغاز نکردند.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: مبلغ 1500 میلیارد تومان برای توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است.

وی افزود: دولت با مجموعه‌ای از ابزار‌های مالی و اراضی دولتی و تشویقی از نقش مداخله مستقیم کنار کشید و نقش تسهیل کننده دارد.

روستا اضافه کرد: از طریق بانک مرکزی به کمیسیون عمران پیشنهاد شده است حدود یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی استقراض شود و از محل آن به بخش خصوصی تسهیلات داده شود.

وی با اشاره به تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم گفت: در شهرداری تهران بیش 5 هزار و 500 واحد مسکونی نوسازی شده در بافت‌های فرسوده داشتیم که مشتری نداشت، اما بر اساس آمار‌های سازمان نوسازی شهر تهران با توجه به این ابزار حمایتی دولت، بسیاری از این واحد‌ها فروش رفته است.

روستا افزود: سالی 25 هزار میلیارد تومان منابع مورد نیاز است که از این مقدار 7 هزار میلیارد تومان سهم شهرداری‌ها و 8 هزار میلیارد تومان سهم دولت و 10 هزار میلیارد تومان سهم بخش خصوص است.