آخرین وضعیت مطالبات رانندگان وکامیون‌داران

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضور در گفتگوی زنده اخبار شبکه یک سیما، با اشاره به مذاکرات انجام شده برای رفع مشکلات رانندگان و کامیون‌داران گفت: در این مدت ارتباطات گسترده‌ای را با همکاران حوزه حمل و نقل و نمایندگان کامیونداران و رانندگان داشتیم.

آخوندی با اشاره به دو جلسه خود با اعضای کانون‌های حمل و نقل در تاریخ‌های ۵ خرداد و ۲۴ تیرماه گفت: در این دو جلسه تمام مشکلات موجود مرور و بررسی شد. فهرستی از مشکلات رانندگان و کامیون‌داران وجود داشت که مسائلی مانند بیمه، رابطه رانندگان با شرکت‌ها، سهم رانندگان از بارنامه، نحوه تعیین قیمت بارنامه، دسترسی به قطعات پر مصرف مثل لاستیک و قطعات یدکی و بیمه تامین اجتماعی را شامل می‌شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه بین این دو جلسه کارگروه مشترکی را تنظیم کردیم که بتوانیم اقدامات را با هم و به صورت مشترک پیش ببریم، تا اینگونه نباشد که فقط دولت یکجانبه تصمیم‌گیری کند. تاکنون هشت جلسه کارگروه مشترک با هدف بررسی مشکلات تشکیل شده است.

آخوندی در مورد مساله بیمه رانندگان گفت: از انجمن‌های صنفی رانندگان پشتیبانی کردیم تا شرکت‌ها موظف شوند بیمه تکمیلی رانندگان را اعمال کنند. اکنون این روند برای حدود ۹۰۰ هزار نفر در تمام شرکت‌های حمل و نقلی آغاز شده و در مرحله استعلام از شرکت‌های بیمه قرار دارد. دولت حمایت می‌کند که این اقدام به زودی به انجام برسد.

این عضو کابینه دوازدهم به بحث افزایش کرایه حمل بار اشاره کرد و افزود: در مورد بحث قیمت حمل و نقل توافقی شده بود که با توجه به افزایش قیمت مجموعه عوامل حمل و نقل، کرایه حمل بار نیز تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند، که این کار انجام شد.
رسیدگی فوری به شکایات رانندگان

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود به اصلاح رابطه رانندگان و شرکت‌های حمل و نقلی اشاره کرد و گفت: برای ایجاد نظمی مطلوب در رابطه رانندگان و شرکت‌های حمل و نقلی که اصلی‌ترین خواسته رانندگان به شمار می‌رود، مبنا را بر یک نوع نظارت عمومی توسط رانندگان و شفافیت اطلاعات گذاشتیم.

وی افزود: منظور از شفافیت اطلاعات این است که هر بارنامه‌ای که صادر می‌شود، اطلاعات صاحب بار، شرکت، صاحب کامیون و راننده را شامل شده و یکسان باشد. با این روش راننده می‌داند این بارنامه چه قیمتی دارد، چه محموله‌ای را شامل می‌شود، و سهم راننده، شرکت حمل و نقل، صاحب کامیون و بیمه‌ها از این بارنامه چقدر است. در این صورت به کسی اجهاف نمی‌شود.

آخوندی بر نظارت کامل دولت بر این روند تاکید کرد و گفت: شماره ۳۰۰۰۱۴۱ برای اعتراض و شکایت رانندگان در نظر گرفته شد. تا روز دوشنبه ۱۲ هزار شکایت دریافت شده و در کمیسیون ماده ۱۱ و ۱۲ به این شکایت‌ها رسیدگی کردیم. ۶۵ مورد از این شکایت‌ها به لغو موقت پروانه شرکت‌های حمل و نقل و ۲۲۴ مورد به جریمه نقدی این شرکت‌ها منجر شد.

وی ادامه داد: رانندگان کامیون مستحضر هستند که اگر اجهافی در حق آن‌ها شود، بلافاصله به شکایت آن‌ها رسیدگی می‌شود.
تأمین قطعات با ارز۴۲۰۰

وزیر راه و شهرسازی، از تامین قطعات پرمصرف مانند لاستیک و سایر قطعات به عنوان اقدام دیگر دولت برای ارائه تسهیلات به رانندگان و کامیون داران یاد کرد و گفت: در حدود ۳۶ هزار قطعه لاستیک تا روز دوشنبه هفته قبل میان رانندگان و کامیون‌داران توزیع شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، قرار بر آن شد که دولت از انجمن‌های صنفی رانندگان و کامیون‌داران در بحث تامین این قطعات حمایت کند.

آخوندی توضیح داد: اعلام کردیم اگر انجمن‌های صنفی علاقه‌مند باشند اقدام به واردات مستقیم این قطعات کنند، دولت ارز ۴۲۰۰ تومنی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. انجمن‌های صنفی از این طرح استقبال کردند و قرار شد اقدامات لازم را داشته باشند.

این عضو کابینه دوازدهم به مساله تامین سوخت ماشین‌های سنگین نیز اشاره کرد و گفت: در بحث سوخت، محدودیت منطقه‌ای وجود داشت که لغو و قرار شد که متناسب با پیمایش سوخت در اختیار رانندگان قرار بگیرد.

آخوندی گفت: امروز در هیئت وزیران گزارشی از آخرین مذاکرات با نمایندگان انجمن‌های صنفی ارائه کردم. خوشبختانه دولت از تمامی تصمیمات حمایت کرد و دستورات لازم به وزارتخانه‌های ذی‌ربط داده شد.