تاخیر در سفر هیأت عراقی به عربستان برای تامین برق

 منابع آگاه اعلام کردند که سفر هیأت عالیرتبه عراقی به عربستان برای مذاکره درباره امکان عقد قرارداد با ریاض در بخش انرژی تا اطلاع ثانوی به تاخیر افتاده است.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه «القدس العربی» اظهار داشت: سفر هیأت عالیرتبه عراقی به جده، تا اطلاع ثانوی به تاخیر افتاده است. برای کلیه اعضای این هیأت که  «سلمان الجمیلی» وزیر برنامه‌ریزی عراق و رئیس طرف عراقی در شورای هماهنگی عراق - عربستان در راس آن قرار داشت، روادید برای ورود به کشور عربستان صادر شده است.

وی افزود: اما مشکل اصلی در این بود که اعتبار این روادیدها تنها یک روز است و این زمان برای بررسی کلیه پرونده‌های مهم طرف عراقی، کافی نیست.

این منبع که خواست نامش فاش نشود گفت که تا زمانی که مدت زمان این روادیدها بیشتر نشود، سفر مذکور انجام نمی‌شود. 

این در حالی است که ۱۵ تیرماه وزارت نیروی عراق اعلام کرد به دلیل دیرکرد در پرداخت بدهی‌ها، ایران صادرات برق هزار مگاواتی خود به عراق را قطع کرده است برای رفع مشکل کمبود برق در عراق، «قاسم فهداوی» وزیر نیروی عراق، 22 تیرماه عازم ایران شد.

تهران نیز اعلام کرد میزان بدهی برق و انرژی عراق به ایران یک میلیارد دلار است اما دلیل توقف صادرات، بدهی مذکور نبوده بلکه کشورهای همسایه که برق به ایران صادر می‌کرده‌اند، خود دچار مشکل شده‌اند و ایران نیز می‌بایست ابتدا نیاز داخلی خود را تامین کند و تنها صادرات برق به عراق را قطع نکرده بلکه صادرات برق به کلیه کشورهای همسایه را متوقف کرده است.

در همین راستا، عربستان اعلام کرد که آماده است از طریق تاثیرگذاری بر شرکاء و همپیمانان منطقه‌ای مانند ترکیه، مشکلات عراق از جمله آب و برق و... را حل و فصل کند.

نخست‌وزیر عراق نیز یک هیأت عالی‌رتبه را مامور مذاکره با عربستان کرد که علاوه بر فهداوی و الجمیلی شامل «عبدالجبار اللعیبی» وزیر نفط، «کاظم فنجان الحمامی« وزیر حمل و نقل و شماری از مدیران کل در چند وزارتخانه می‌شد.