عملیات اجرایی نیروگاه بزرگ ۵۴۰ مگاواتی در سیستان و بلوچستان

 رضا اردکانیان در جلسه بررسی مسائل آب و برق استان سیستان و بلوچستان که در سالن استانداری برگزار شد اظهار داشت: مصمم هستم که هر دو ماه یک بار جلسه ای یک و نیم تا دوساعته خاص استان سیستان و بلوچستان در دفتر وزیر نیرو با حضور مدیران ارشد،مدیران  استانی و نمایندگان مجلس به قصد پیگیری مستمر طرح های آب، برق و انرژی زیر مجموعه وزارت نیرو در محدوده سیستان و بلوچستان برگزار کنم.

وزیر نیرو ادامه داد: امیدواریم طرح‌های کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت در این استان به صورت منظم دنبال شود پرونده‌ای برای تامین آب پایدار و دراز مدت استان باز خواهیم کرد البته این طرح را داریم اما امیدواریم که با تجمیع برنامه‌ها و طرح‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن با مشارکت کارشناسان به یک طرح مورد عمل برسیم.

وی با بیان اینکه همه فعالیت‌های خود را در کنار عملیاتی شدن طرح تامین آب پایدار در افق بلند مدت برای استان جلو خواهیم برد عنوان کرد: تامین آب پایدار به معنای منابع جدید و مصارف صحیح تر آب موجود است.

اردکانیان افزود: دولت کارگروه ملی سازگاری با کم آبی را با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت وزرای جهاد کشاورزی صنعت و معدن و تجارت کشور و معاونین رئیس‌جمهور در سازمان برنامه و بودجه شکل داده که کمیته استانی این کارگروه با عضویت استاندارد شکل گرفته است و می‌توان یکی از عمده‌ترین فعالیت‌های این کارگروه را نظارت بر مدیریت مصرف و تقاضا عنوان کرد.

وی تصریح کرد: زمانی که فصلی برای تامین آب پایدار استان مطرح می‌شود قطعاً یکی از زیرفصل‌های آن چگونگی مصرف صحیح آب و استفاده از پساب ها است.

وزیر نیرو با بیان اینکه کاهش تبخیر آب برای استفاده از انرژی های تجدیدپذیر یک انگیزه مضاعف است ادامه داد: دولت وزارت نیرو در ساختار بودجه برنامه ششم توسعه تکالیفی را معین کرده که در این سرفصل می‌خواهیم به یک ویژگی بیشتر از حیث توجه و تمرکز در این استان عمل کنیم.

اردکانیان با اشاره به اینکه برای توسعه منابع تجدیدپذیر باید توان خود را به کار ببریم اظهار داشت: این موضوع کار جمعی را می‌طلبد که بخشی از آن از حیث مقررات و نظارت مربوط به وزارت نیرو می شود و قطعا در استان سرمایه گذاران هستند که در این رابطه باید همه ظرفیت بالقوه خود را باید به ذهنیت دربیاورند.

وزیر نیرو گفت: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان در نزدیکی مرز افغانستان و پاکستان است شرایط خوبی در این استان برای انتقال انرژی وجود دارد به همین دلیل یکی از جاهایی که موضوع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی برای صادرات انرژی به شمار می رود این استان است.

وی گفت: با توجه به مجموعه فعالیت هایی که صورت گرفته عملیات اجرای نیروگاه بزرگ 540 مگاواتی در استان سیستان و بلوچستان در مرداد ماه آغاز می‌شود.