اختلاف آماری ۲۸۰۰ میلیاردی در پرداخت وام اشتغال روستایی

 مرکز پژوهش های مجلس چند روز گذشته با انتقاد از عملکرد پرداخت اشتغال وام روستایی اعلام کرد:شواهد موجود نشان می‌دهد که به رغم گذشت 8 ماه از ابلاغ آیین‌نامه، عملکرد مشخصی از اشتغال‌زایی یا حتی اعطای تسهیلات به این منظور دیده نمی‌شود. گزارش ارائه شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که تاکنون در اشتغال روستایی، 760 طرح مصوب شده و نزدیک به 541 طرح تأمین منابع شده‌اند و مبلغی در حدود 1337 میلیارد ریال به تأمین اعتبار این طرح‌ها اختصاص یافته است. این میزان اعتبارات توسط بانکهای توسعه تعاون،کشاورزی، پست‌بانک و صندوق کارآفرینی امید طبق جدول زیر توزیع شده است.

درحالی مرکز پژوهش های مجلس به این موضوع انتقاد دارد که  در بخشی از گزارش خود با انتشار جدولی از میزان طرح‌های مصوب و قرارداد منعقده شده در چهار بانک عامل، میزان طرح‌های تایید شده و مصوب توسط بانک‌های عامل طی 6 ماهه گذشته  را 173 میلیارد و 740میلیون و 200 هزار تومان اعلام کرد.

اما عیسی منصوری،معاون اشتغال ربیعی در توضیح پرداخت و انعقاد قرارداد طرح های اشتغالزا بین متقاضیان و بانک های عامل را به میزان حدود 3هزار میلیارد تومان اعلام کرد. 

به گفته منصوری از مجموع 6 هزار میلیارد تومان منابع صندوق توسعه ملی تا کنون نیمی از آن معادل 3 هزار میلیارد تومان در اختیار بانک های عامل قرار داده شده که با تلفیق منابع داخلی بانک‌ها، در مجموع 6 هزار میلیارد تومان از مجموع 12 هزار میلیارد تومان منابع صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک ها اختصاص پیدا کرده است. ضمن اینکه بانک ها تاکنون طرح هایی به ارزش مجموع3هزارمیلیارد تومان را تایید و مصوب کرده اند. 

براین اساس، گزارش مرکز پژوهش های مجلس و آمار ارائه شده از سوی معاون وزیر کار در مورد میزان طرح های تایید شده و مصوب توسط بانک های عامل طی 6 ماه گذشته، 2800میلیارد تومان اختلاف دارد. 

*دلایل اختلاف آماری2800میلیارد تومانی در وام اشتغال روستایی از سوی وزارت کار

علاء الدین ازوجی، مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در توضیح اختلاف آماری 2 هزار و 800 میلیاردتومانی وام روستایی از سوی وزارت کار گفت:آماری که مرکز پژوهش های مجلس ارائه کرده است به روز نیست. نزدیک به 43هزار طرح اشتغال روستایی و عشایری  به مبلغ  10هزار میلیارد تومان به بانک ها معرفی شدند.

 وی بیان کرد:از مجموع 6 هزار میلیارد تومان منابع صندوق توسعه ملی تا کنون نیمی از آن معادل 3 هزار میلیارد تومان در اختیار بانک های عامل قرار داده شده که با تلفیق منابع داخلی بانک‌ها، در مجموع 6 هزار میلیارد تومان از مجموع 12 هزار میلیارد تومان منابع صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک ها اختصاص پیدا کرده است.بانک ها در چند مرحله وام را متناسب با پیشرفت پروژه پرداخت می کنند. بنابر این زمانی که اعلام می شود به طور مثال 10هزار میلیارد تومان وام پرداخت شده به این معنی است که مرحله اول وام ها پرداخت شده و در چند مرحله دیگر پول باید برای طرح های تأیید شده پرداخت شود.

 ازوجی با بیان اینکه از کل طرح هایی که توسط کمیته فنی تأیید شده است حدود 20درصد از سوی بانک ها رد می شوند گفت: هر تعداد طرحی که به تصویب مجلس برسد حدود 20درصد رد و ما بقی در چندین مرحله پرداخت می شود. آمارها روزانه افزایش می یابد.کمیته ملی نظارت بر اجرای آیین‌نامه پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی شامل وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی (رئیس)، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال (دبیر)،‌ معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور، معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه،‌ معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور، قائم مقام و یا معاون اقتصادی بانک مرکزی ج.ا.ا ایران است.

مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار درباره نحوه بازپرداخت این وام گفت: با احتساب 2 سال دوره مشارکت، یکسال دوره تنفس و 6 سال دوره بازپرداخت، در مجموع دوران بازپرداخت تسهیلات اشتغال روستایی به 9 سال می‌رسد . اما اگر کسی در بازه زمانی 2سال دوره مشارکت، در مدت 6ماه پروژه خود را آماده کند،برایش هم 6ماه محاسبه می شود و سپس وارد دوره تنفس می شود.