ایران دومین تامین‌کننده بزرگ نفت هند شد

 وزیر نفت هند، دارمندا پرادان،  گفت ایران در بازه زمانی آوریل تا جون، دومین تامین‌کننده بزرگ نفت خام پالایشگاه‌های دولتی هند بوده است و جایگاه عربستان سعودی را تصاحب کرده است. این درحالی‌صورت گرفته است که شرکت‌های هندی به دنبال کمال استفاده از تخفیف‌های خوب تهران هستند.

پرادان در یادداشتی به نمایندگان مجلس هند اطلاع داده است که هند، دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین، در سه ماه اول این سال مالی، ۵.۶۷ میلیون تن یا حدود ۴۵۷۰۰۰ بشکه در روز، نفت خام از ایران وارد کرده است.

اما او داده‌های قابل مقایسه سال قبل را ارائه نکرد. داده‌های جمع‌آوری شده با رویترز نشان می‌دهد سال گذشته در بازه بین آوریل تا ژوئن ، هند ۳.۴۶ میلیون تن یا حدود ۲۷۹۰۰۰ بشکه در روز، از ایران نفت وارد کرده است.

پالایشگاه‌های دولتی حدود ۶۰ درصد از ظرفیت پالایشگاهی ۵ میلیون بشکه در روزِ هند را به خود اختصاص داده‌اند. این پالایشگاه‌ها سال گذشته در اعتراض به اعطای حق توسعه میدان گازی عظیم فرزاد بی به شرکت‌های غیر هندی، واردات خود از ایران را کاهش داده بودند.

پالایشگاه‌های شرکت نفت هند، شرکت سوخت چنای، شرکت سوخت بهارات و واحد بهارات عمان آن، شرکت سوخت هندوستان و شرکت پتروشیمی و پالایشگاهی مانگالور، در بازه ۲۰۱۷-۲۰۱۸ ۹.۸ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کردند که این نسبت به سال قبل ۲۵ درصد کاهش یافته است.

اما برای سال مالی جدید (۲۰۱۸-۲۰۱۹) تا به این‌جا، پالایشگاه‌ها تصمیم گرفته‌اند واردات خود از ایران را تقریبا ۲ برابر کنند. دلیل این امر حمل تقریبا رایگان محموله‌های نفتی و طولانی کردن دوره خرید اعتباری نفت (۲ ماه) می‌باشد.

در دوره آوریل تا ژوئن ، عراق همچنان بزرگترین تامین‌کننده نفت هند بود. اظهارات پرادان نشان داد نیودهلی در این بازه ۷.۲۷ میلیون تن نفت از عراق وارد کرده است، درحالی‌که کل واردات هند از عربستان به ۵.۲۲ میلیون تن رسید و این کشور جایگاه سومین تامین‌کننده بزرگ نفت هند را به خود اختصاص داد.

اما درحالی‌که پالایشگاه‌ها شروع به پیشگیری از تحریم‌های آمریکا کرده‌اند، واردات نفت هند از ایران در ماه ژوئن ، ۱۶ درصد نسبت به ماه می کاهش داشت.