نفتی‌ها، سکاندار اثرگذاری بر بازار

 روز جاری شاخص کل روند مثبتی را آغاز کرد. اما معاملات منفی «تاپیکو» و «فارس»، نماگر بازار را برای رشد بیشتر مردد کرده است. این در حالی است که افزایش اقبال در گروه دیگر نفتی ها از جمله «پارس» و «شبریز» در نهایت بازار ار از منفی کردن نجات داده است.

از سوی دیگر درج خبر تایید نشده ای از سیمانی ها سبب رشد دسته جمعی نمادهای این گروه شده است. در این بین مدیر عامل هلدینگ سیمانی غدیر گفت : شرکت های سیمانی تاکنون 90 میلیون دلار صادرات ثبت کرده اند که رقم تسعیر ارز آنها به طور متوسط 7500 تومان بوده است. البته گفتنی است این خبر هنوز به تایید سایر مسولان امر نرسیده ولی درج آن تاکنون روز خوبی را برای نمادهای سیمانی رقم زده است.

در گروه سرگردان خودرویی نیز، لیدر اصلی که نماد ایران خودرو است درگیر مقاومت 225 تومان و در نوسان 2 درصد مثبت قیمتی قرار دارد. اما دراین گروه «خکاوه» گزارش مساعدی از سه ماه اول سال ارائه داده است که البته در مجموع چهار ماهه، 340 میلیارد تومان فروش ثبت کرده است. این رقم برای سال قبل عدد 160 میلیارد تومان بوده است. «خساپا» دیگر لیدر این گروه با افت 6 درصدی از مجمع سالانه بازگشت و افت نسبتا سنگینی را بر شاخص تحمیل کرده است.

اما در مجموع امروز شاخص کل با افت و خیز بسیار تا این لحظه با 6 واحد کاهش  در ارتفاع 108 هزار و 651 واحد قرار دارد. این در حالی است که شاخص هم وزن با افزایش 26 واحدی به پله 18 هزار و 308 واحد رسیده است. شاخص فرابورس همچنین با رشد 2.9 واحد افزایش در محدوده های مثبت قرار دارد.

در مجموع تا این لحظه 510 میلیون ورقه بهادار به ارزش 330 میلیارد تومان دادوستد شده است که از این میزان بیش از 90 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس و فرابورس اختصاص داشته است.

در بین نمادهای بورسی «تاپیکو»، «خساپا» و «فارس» بیشترین افت را بر شاخص کل تحمیل کرده اند. اما از سوی دیگر «شسپا»، «فملی» و «پارس» تا حدی از افت بیشتر شاخص جلوگیری کرده اند.

در بین فرابورسی‌ها نیز «مارون» و «میدکو» مجموعا چهار واحد آیفکس را تقویت کرده اند. اما «هرمز»، «دماوند» و «سمگا» از رشد بیشتر شاخص فرابورس جلوگیری کرده اند.