اظهارات عجیب آخوندی درباره مسکن/ انتقاد نمایندگان از بی توجهی های وزیر مسکن

گروه اقتصادی- دولت روحانی که بر سر کار آمد، آخوندی وزیر مسکن و راه و شهرسازی شد ، درست در زمانی که عده ای از مردم انتظار تحویل مسکن مهر را داشتند وزیر جدید طرح مسکن مهر را طرحی مزخرف خواند و اعتقاد داشت دولت به دنبال مسکن اجتماعی است.

به گزارش افکارنیوز، پس از گذشت چند سال هنوز هیچ اقدام اساسی از سوی دولت برای بازار مسکن اجرایی نشده است و طرح مسکن اجتماعی نیز در نطفه گویا از بین رفته است زیرا اصلا مشخص نشد این طرح چگونه بود.

اخیرا آخوندی اعلام کرده که دولت مسئولیتی در ساخت مسکن ندارد، این اظهار نظر در حالی عنوان شده که این روزها بازار مسکن نه تنها با رکود که با افزایش بی سابقه قیمت ها روبرو است و بسیاری از مستاجرین به علت گرانی اجاره در وضعیتی سخت دچار شده اند.

کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس درباره سخنان وزیر مسکن و راه و شهرسازی می گوید:  صحبت آخوندی مبنی بر اینکه دولت هیچ مسؤولیتی درباره ساخت مسکن ندارد، کاملا خارج از عرف است. در قانون برنامه ششم توسعه دولت باید ظرف مدت یک سال ضمن تامین 200 هزار واحد مسکونی در روستاها و 150 هزار واحد مسکونی در شهرها به باز‌آفرینی شهری  270 محله بپردازد، دولت درباره تأمین مسکن تا به امروز هیچ اقدامی نکرده است.

وی افزود: وظیفه مجلس، تعیین تکلیف برنامه‌های دولت است، بنابراین باید دولت با اقدامات خود به حوزه تولید، اشتغال و ایجاد تعادل در بخش مسکن کمک کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: دولت باید برای تولید مسکن سیاست‌گذاری‌های لازم را اتخاذ کند و صحبت  آخوندی مبنی بر اینکه دولت هیچ مسؤولیتی درباره ساخت مسکن ندارد، کاملا خارج از عرف است.

زمانی که دولت حرف از اشتغال و کسب و کار می‌زند، باید با تولید مسکن و تعادل در عرضه و تقاضا این حرف را به مرحله اجرایی برساند. وی تأکید کرد: هم‌اکنون میزان تولید مسکن کاهش یافته است و دولت باید با سیاست‌گذاری‌های درست در مسیر مسکن و حمایت از انبوه‌سازان، این کاهش را جبران کند.

خجسته بند دیگر نماینده مجلس که عضو کمیسیون عمران است نیز معتقد است:  بازار نیازمند تولید انبوه مسکن برای ایجاد تعادل قیمتی است. دولت باید بداند شناسایی خانه‌های خالی از اهمیتی به مراتب کمتر از ضرورت ساماندهی بازار مسکن برخوردار است.

وی با بیان اینکه تولید خانه‌هایی با زیربنایی کمتر از 100 متر مربع باید در دستور کار دولت قرار بگیرد، گفت: بی‌توجهی به تولید مسکن کوچک‌مقیاس عامل اصلی وضعیت فعلی بازار است.

خجسته بند با بیان اینکه دولت باید انرژی خود را برای کارهای اولویت‌دار هزینه کند، گفت: تولید مسکن در مقیاس کوچک ضمن ایجاد اشتغال در کشور می‌تواند نقدینگی را نیز ساماندهی کند.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به گرانی‌های اخیری که در بازار مصالح ساختمانی رخ داده دولت باید تسهیلات ویژه‌ای به تولیدکنندگان مسکن ارائه کند، افزود: قیمت زمین باید برای سازندگان مسکن کاهش یابد، در غیر این صورت صرفه اقتصادی در این نوع حرفه‌ها وجود ندارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته با در اختیار قرار دادن زمین، تولید مسکن را رونق داده‌اند، تصریح کرد: دولت باید از این سیاست استفاده کرده و نیاز جامعه به مسکن را که در سال حدود 800 هزار واحد است جبران کند. این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در شرایط فعلی دولت باید روی تامین مسکن اقشار متوسط و ضعیف جامعه تمرکز کرده و از بیراهه رفتن بپرهیزد.

سوال اینجاست آیا مسکن مگر جزو لاینفک زندگی مردم نیست که حالا وزیر متولی این امر می گوید دولت مسئولیتی در ساخت ندارد؟ از سوی دیگر آقای آخوندی توضیح دهد چه کارهایی در حوزه مسکن صورت گرفته که رونق را به بازار مسکن بیاورد و مسکن از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تغییر کند. سیاست های حمایتی دولت در بازار مسکن برای مردم چیست؟