آبیاری فضای سبز در طول روز ممنوع شد

 بنفشه زهرایی به چهار مصوبه جدید این کارگروه در رابطه با کنترل جدی مصرف آب در حوزه فضای سبزی شهری و اصلاح اساسی الگوهای فضای سبز در شهرها اشاره کرد و گفت: وظایف مشخصی برای مهار مصرف بی‌رویه آب در آبیاری فضاهای سبز شهری به ویژه چمن‌ در جلسه اخیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تعیین و به شهرداری‌ها و دستگاه‌های دولتی در تمامی استان‌ها ابلاغ شده است.

وی به چرایی ورود کارگروه یاد شده به مسئله آبیاری فضای سبز شهری پرداخت و افزود: در شرایطی که منابع آب کشور درگیر چالش‌های متعددی است، ما نیازمند آن هستیم که در حوزه‌های مختلف مصرف آب بازنگری کنیم و روش‌های خود را با شرایط منابعی که در اختیار داریم سازگار کنیم.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تصریح کرد: یکی از این حوزه‌ها بحث مصرف آب در فضای سبز شهرها به ویژه کلانشهرهایی نظیر تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و ... است. بدین منظور لازم است نوع فضای سبز و نوع آبیاری خود را سازگار کنیم و نمی‌توانیم به روش‌های نادرست فعلی خود ادامه دهیم.

زهرایی از چهار مصوبه جدید کارگروه ملی سازگاری با کم آبی سخن به میان آورد و افزود: در زمینه تغییر روش‌های آبیاری و الگوی فضای سبز شهری، ابتدا فعالیت را از خود دستگاه‌های دولتی آغاز کرده‌ایم و براساس آن استانداری‌ها موظف شده‌اند، ممنوعیت آبیاری چمن در تمامی فضاهای سبز متعلق به دستگاه‌های دولتی و ادارات را ابلاغ کنند.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی خاطرنشان کرد: همچنین این دستگاه‌ها موظف خواهند بود شیوه های آبیاری نوین برای سایر فضاهای سبز را با هدف کاهش مصرف آب به کار ببرند .

                

*کاهش 30 درصدی آب مصرفی فضای سبز

وی اضافه کرد: این تنها نقطه آغاز است و شهرداری‌ها به عنوان متولیان فضای سبز شهری موظف شده‌اند در مدت دو ماه برنامه عملیاتی خود را در خصوص کاهش 30 درصدی آب مصرفی فضای سبز و خدمات شهری نسبت به سال گذشته ارائه نمایند.

زهرایی از ممنوعیت سه الگوی نامناسب در مصرف خبر داد و افزود: آبیاری فضای سبز در بین ساعات 9 تا 17 ، آبیاری نادرست فضای سبز به نوعی که آب روی آسفالت جاری شود و شست‌وشوی خیابان و پیاده‌رو با آب شرب سه روش غلط و نامناسب مصرف آب در فضاهای سبز شهری است که  از این پس ممنوع شده و شهرداری‌ها موظف به خودداری از آن‌ها شده‌اند.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی همچنین از تدوین سازوکار تشویقی برای شهرداری‌هایی که حفاظت و ارتقای فضای سبز شهرها را همزمان با کاهش مصرف آب اجرا کنند خبرداد .

وی به نقش مردم و به ویژه فعالان محیط زیست و آب در تحقق مصوبات یاد شده نیز اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه از طریق وزرات کشور، استانداری‌ها و نیز همکاران خود در وزارت نیرو و شرکت‌های آب منطقه‌ای در استان‌ها بر تحقق این مصوبات نظارت می‌کنیم اما پایداری و نهادینه شدن این امر با نظارت مردمی و به ویژه سازمانهای مردم نهاد (سمن‌) و فعالان محیط زیست و آب در استان‌های مختلف کشور ممکن می‌شود.

زهرایی در پایان با تاکید بر اینکه در پی اجرای این مصوبات فضاهای سبز شهری با شرایط بحرانی منابع آب کشور سازگار می‌شوند، بیان کرد: همه ما می بایست برای تحقق این تغییر در کنار کارگروه ملی سازگاری با کم آبی باشیم و با نظارت و مطالبه خود، مانع از اتلاف آب در این بخش مهم شویم.