افزایش بهای نفت

پس از آنکه عربستان سعودی صادرات نفت از تنگه باب المندب را تعلیق کرد و به دنبال کاهش ذخایر نفتی آمریکا، بهای طلای سیاه برای سومین روز متوالی با افزایش همراه بود.

بر این اساس، بهای نفت خام برنت (شاخص بین المللی) با 47 سنت افزایش (معادل 0.6 درصد) به 74 دلار و 40 سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت (نفت شاخص آمریکا با 5 سنت افزایش، 69 دلار و 35 سنت در هر بشکه معامله شد.

عربستان سعودی پیشتر اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی و تا زمان تأمین امنیت دریانوردی، انتقال محموله های نفتی خود را از طریق تنگه باب المندب متوقف می کند. این اتفاق پس از آن افتاد که نیروی دریایی یمن روز گذشته در کمتر از 24 ساعت دو فروند کشتی نفتکش عربستان سعودی را در سواحل غربی یمن هدف قرار داد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد در سال 2016 روزانه حدود 4.8 میلیون بشکه نفت و محصولات نفتی از طریق این آبراه دریایی به سمت اروپا، آمریکا و آسیا منتقل شده است. تنگه 20 کیلومتری باب المندب در قسمت جنوبی دریای سرخ قرار دارد که این دریا را به خلیج عدن و اقیانوس هند متصل می کند.

بهای نفت همچنین به دنبال کاهش غیرمنتظره ذخایر نفتی آمریکا با افزایش همراه بود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که ذخایر نفتی آمریکا در هفته منتهی به 20 ژوئیه با 6.1 میلیون بشکه کاهش همراه بوده است. این درحالی است که کارشناسان پیش بینی کاهش 2.3 میلیون بشکه ای نفت را در این بازه زمانی کرده بودند.

به دنبال کاهش ارزش دلار آمریکا پس از توافق دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا برای کاهش موانع تجاری، بهای طلا با ثبات همراه بود. بهای هر اونس طلا بدون تغییر 1231.12 دلار معامله شد.