آخوندی: با CGT مخالفم

 در هفته جاری طرح دو فوریتی قانون مقابله با سوداگری و التهابات بازار مسکن در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول خواهد شد. محوریت طرح مذکور اخذ مالیات بر عایدی سرمایه است. در همین رابطه مسئولان و کارشناسان دولتی نظرات موافق و مخالف خود را اعلام کرده اند که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات مدرن و ابزار دقیق کنترل سوداگری

سید کامل تقوی نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی کشور شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در پاسخ به سوالی درباره مالیات بر عایدی سرمایه گفت: مالیات بر عایدی سرمایه یکی از مالیات های مدرن در دنیا است. این مالیات یک ابزار دقیق برای کنترل سوداگری است و برای اجرای آن نیاز به زیرساخت اطلاعاتی است که اکنون فراهم شده است.

زیرساخت‌ها برای دریافت مالیات بر عایدی سرمایه فراهم است

تقوی نژاد با بیان اهمیت مالیات بر عایدی سرمایه اظهار داشت: در اوایل دولت یازدهم نیز مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس مطرح شد که در آن زمان دولت به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها با آن مخالفت کرد. اما اکنون اطلاعات ما کامل و زیرساخت ها فراهم است. لذا لازم است که بحث مالیات بر عایدی سرمایه دوباره مطرح شود.

وی با اعلام اینکه مالیات بر عایدی سرمایه مکمل بحث حمایت از تولید است گفت: اگر مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شود، سازمان مالیات حاضر است به صورت داوطلبانه مالیات بر درآمد شرکت ها را از 25 درصد به 20 درصد کاهش دهد.

راه جلوگیری از سفته بازی مالیات بر عایدی سرمایه است

در همین راستا سیدحسین میرشجاعیان معاون اقتصادی وزارت اقتصاد با بیان اینکه به وسیله دریافت مالیات بر عایدی سرمایه می‌توان جلوی سفته بازی‌ها را گرفت، از تشکیل کارگروهی ویژه در وزارت اقتصاد برای اجرای این طرح خبر داد.

وی افزود: یکی از گزینه هایی که اخیرا توسط وزارت اقتصاد برای کنترل حجم نقدینگی یا حداقل سرعت گردش آنها مطرح شده است وضع مالیات بر عایدی سرمایه است؛ که البته اگر اجرایی شود گزینه جالبی به نظر می رسد.

کاهش حجم مشکلات اقتصاد کشور با تصویب و اجرای CGT

میرشجاعیان درباره طرح مطرح شده مبنی بر اخذ مالیات بر عایدی سرمایه اظهار کرد: اگر این طرح پیگیری و اجرا شود می تواند از حجم مشکلات در اقتصاد بکاهد. نظام مالیاتی و حکمرانی ما نیازمند این اتفاق است، چرا که با این طرح می توان جلوی بسیاری از سفته بازی ها را گرفت.

وی با تاکید بر اینکه با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه می توان جلوی بسیاری از سوداگری ها را گرفت ادامه داد: درآمدهای بادآورده را در این سیستم به راحتی می توان کنترل کرد.

مخالفت شدید آخوندی با مالیات بر عایدی سرمایه

هم چنین عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دیشب با حضور در برنامه نگاه یک سیما به مخالفت با مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت. وی در توضیح دلایل مخالفت خود با طرح مالیات بر عایدی سرمایه در سال 93 در مجلس شورای اسلامی با تعبیری عجیب از مفهوم سرمایه در کلمه مالیات بر عایدی سرمایه گفت: بنده کاملا با مالیات بر عایدی سرمایه مخالفم. زیرا کشوری که نیاز به سرمایه گذاری دارد هرگونه تهدید سرمایه به شکل عمده حتما نتیجه عکس خواهد داد.

وی افزود: دو مالیات مدنظر وزارت راه و شهرسازی وجود دارد: یکی مالیات بر خانه خالی و دوم مالیات بر عایدی زمین، به این معنا که کسی زمینی را از شخصی می خرد و به شخص دیگر می فروشد. بنابراین بدون اینکه کاری در آن انجام داده باشد سود کلانی را بدست می آورد، که باید از این افراد مالیات اخذ کرد.

برای کنترل سوداگری باید مالیات بر اراضی بایر گرفت

آخوندی در پاسخ به این پرسش که چگونه با سوداگری باید مقابله کرد، گفت: مالیات بر زمین راه مقابله با سوداگری است و کسی که خانه ای را ساخته نباید تهدید شود و باید اجازه داد تا به سرمایه گذاری ادامه دهد. اما کسی که زمینی را خرید و فروش کرد، به دلیل آنکه کاری در آن انجام نداده و بدون هیچ ارزش افزوده ای صاحب سود گشته باید از آن، مالیات بر اراضی بایر گرفت.

سوداگری در زمین است نه در مسکن!

آخوندی در پاسخ به این سوال که آیا خرید و فروش بدون تولید، شامل آپارتمان هم می شود گفت: خیر؛ در قانونی فعلی مالیات بر زمین وجود دارد. زیرا عمده سوداگری ها بر روی زمین است و اصلا در آپارتمان ها سوداگری صورت نمی گیرد. سهم سوداگری آپارتمان ها در برابر زمین خیلی ناچیز است. به اضافه اینکه آپارتمان محصول تمام شده است.

آخوندی: خرید و فروش مسکن سوداگری نیست

وی در پاسخ به تفاوت شخصی که برای تولید مسکن سرمایه گذاری می کند و به سود متناسبی قائل است در مقابل کسی که مسکن را خریده و با سوداگری خواستار سود بالا است، گفت: این کار سوداگری نیست .

وی در پاسخ به عدم توانایی برخورد با کسانی که 300 واحد می خرند و در شرایط مساعد می فروشند اظهار داشت: فرض کنید این شخص طلا بخرد. چه فرقی می کند؟

وی در پاسخ به اینکه این طرح در مجلس مطرح شده گفت: بنده به عنوان یک سیاست گذار از هر اقدامی مانند مالیات بر عایدی سرمایه که بر سرمایه گذاری اثر منفی داشته باشد، جلوگیری می‌کنم. این نظر بنده است و امکان دارد شما و خیلی از افراد با آن مخالفت کنید.

گفتنی است طرح مقابله با سوداگری و التهابات بازار مسکن با محوریت مالیات بر عایدی سرمایه املاک امروز در مجلس شورای اسلامی به صورت دوفوریتی اعلام وصول می شود. در این طرح املاک و زمین های غیرمصرفی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود و موارد مصرفی و نیازهای واقعی مردم از پرداخت مالیات معاف است.