احتمال جیره بندی آب

امین قصمی مدیرعامل آبفای هرمزگان در جلسه شورای اداری استان با اشاره به وضعیت منابع آبی شهر بندرعباس گفت: در شرایط فعلی 15 درصد آب شرب این شهر از منابع سطحی و 85 درصد از منابع زیرزمینی (چاه های دشت شمیل و نیان) تامین می شود.

وی افزود: با توجه به کاهش ذخیره سد استقلال میناب و ادامه این روند، در ماه های پیش رو از ظرفیت منابع آبی سطحی کاسته خواهد شد و این میزان به 10 درصد می رسد که آن هم استفاده از حجم غیرمفید سد استقلال خواهد بود.

این مقام مسئول افزود: در چهار ماه گذشته میزان آب دریافتی از شرکت آب منطقه ای هرمزگان به طور متوسط 1650 لیتر بر ثانیه بوده که با این میزان، 75 درصد جمعیت شهر بندرعباس به صورت مستمر و شبانه روزی از آب شرب کافی بهره مند بودند و قطعی های برنامه ریزی شده نداشتیم اما 25 درصد از شهر بندرعباس که بیشتر مشترکین شمال و شمال غرب بندرعباس بودند، به صورت نوبت بندی آب دریافت کردند و این مناطق با قطعی های برنامه ریزی شده آب روبرو بوده اند.

قصمی بیان کرد: بر اساس اعلام شرکت آب منطقه ای استان در ماه های مرداد و شهریور، دبی آب دریافتی از 1650 به 1200 لیتر بر ثانیه کاهش می یابد و با اضافه شدن ظرفیت فاز اول آب شیرین کن بندرعباس به 1400 لیتر بر ثانیه می رسد اما با این میزان آب، 75 درصد جمعیت شهر بندرعباس که به صورت مستمر آب دریافت می کردند، دیگر وضعیت نرمال نخواهند داشت و در صورت عدم صرفه جویی به میزان 20 درصد با قطعی های برنامه ریزی شده روبرو خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه در چهار ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، 22 درصد کاهش تولید داشتیم، افزود: با همکاری مردم و ادارات دولتی توانستیم مدیریت خوبی در توزیع آب شهر داشته باشیم و با کمترین اعتراض ها و تنش ها مواجه شویم.

وی یادآور شد: در صورت ادامه این روند و رعایت صرفه جویی از سوی مردم و کاهش 20 درصدی مصرف براساس برنامه ستاد سازگاری با کم آبی، تابستان امسال را با کمترین تنش پشت سر خواهیم گذاشت.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت شدید منابع آبی و در صورت عدم صرفه جویی به میزان 20 درصد توسط مشترکین، در روزهای آتی بخش عمده ای از مناطق شهر بندرعباس به صورت نوبت بندی آب دریافت خواهند کرد.