قیمت پرواز "تهران-کیش-تهران" سر به فلک کشید!

آرش خدایی شب گذشته اظهار کرد: این‌که گفته می‌شود سازمان هواپیمایی کشوری پشت افزایش قیمت پروازهای داخلی است، این صحت ندارد. به نظر ما رفتن این پول به جیب یک سری واسطه‌ها در قالب چارتری یک خسارت مطلق برای صنعت هواپیمایی است. وی تصریح کرد: به شدت با شرکت‌های هواپیمایی سخت‌گیری می‌کنیم تا خودشان سیستم مدیریت هزینه و درآمد داشته باشند و بلیت‌های خود را بفروشند. اگر واقعا در بازار کششی جهت پرداخت پول بالاتری برای یک بلیت، چرا نباید این پول را شرکت هواپیمایی کسب کند چرا باید به چارترکننده بدهد. وی تصریح کرد:‌ برخی از اینها -ایرلاین‌ها- با چارترکنندگان قراردادهایی دارند و می‌گویند به آن متعهدیم. ابزاری که ما داریم این است که پرواز را کنسل کنیم. قائم مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد:‌ اگر پرواز را کنسل کنیم باز به مردم فشار می‌آید. خدایی درباره گرانی بلیت پروازهای داخلی نیز گفت: «در سرجمع حمل‌ونقل هوایی به هیچ عنوان افزایش چهار برابری که هیچی، سه برابر، دو برابر حتی 70، 80 درصد نداشته‌ایم و نداریم.» وی ادامه داد: «الان شروع می‌شود به ثابت شدن و کاهش قیمت.» این در حالی است که به نظر می‌رسد آقای قائم مقام اطلاع درستی از وضعیت حمل‌ونقل هوایی کشور ندارد.

به‌ عنوان نمونه هم‌اکنون نرخ بلیت پروازهای داخلی نسبت به چند هفته قبل حدود 5 برابر شده است. به عنوان مثال نرخ بلیت پرواز تهران-کیش از مرز یک میلیون تومان عبور کرده و یک میلیون و 40 هزار تومان است. نرخ بلیت برگشت این مسیر پروازی یعنی کیش-تهران نیز یک میلیون و 360 هزار تومان است. به عبارت دیگر هزینه خرید بلیت رفت و برگشت پرواز تهران-کیش حدود 2 میلیون و 400 میلیون تومان است. نرخ بلیت این مسیر پروازی تا قبل از آزادسازی نرخ بلیت‌ها توسط وزارت راه و شهرسازی، 170 هزار تومان (رفت) بود. پرواز تهران-مشهد حدود 900 هزار تومان و قیمت بلیت برگشت این مسیر پروازی 900 هزار تومان است. در واقع هزینه رفت و برگشت بلیت پرواز مسیر تهران-مشهد 1.8 میلیون تومان خواهد بود. قیمت بلیت تهران مشهد قبل از آزادسازی 131 هزار تومان بود.

به گزارش تسنیم، حمل‌ونقل هوایی کشور چند ماهی است دچار معضل جدید افزایش قیمت و نبود نظارت کامل توسط سازمان هواپیمایی کشوری شده است. افزایش نرخ ارز و عدم تخصیص ارز دولتی دلایل افزایش لجام گسیخته نرخ پروازهای داخلی اعلام شده است. افزایش قیمتی که عالی‌ترین مقام وزارتخانه راه و شهرسازی با تایید تلویحی آن حفظ صنعت مذکور را مهم‌تر از قیمت بلیت پروازها اعلام کرده است. حال در این نابسامانی انتظار می‌رود رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اقدام لازم را برای حذف پروازهای چارتری به‌عنوان یکی از عوامل مهم نابسامانی بازار حمل‌ونقل مسافری کشور اتخاذ کند، موضوعی که قائم مقام وی در میانه سخنانش به آن اشاره کرد. اطلاع‌رسانی شفاف و بدون واسطه کمترین انتظاری است که مردم از رئیس سازمان هواپیمایی کشوری دارند. در این رابطه شایسته است به جای واسپاری امر اطلاع‌رسانی به روابط عمومی یا قائم مقام - که در وجود چنین پستی در سازمان هواپیمایی تردیدهای جدی وجود دارد- شخصا اطلاع‌رسانی مطلوب و صادقانه که همواره وزیر راه و شهرسازی شعار آن را داده، انجام دهد.