آخرین وضعیت بازار سهام

 یک کارشناس  بازار سرمایه پیرامون آخرین وضعیت بازار سهام گفت: ریسک‌های سیستماتیک به هم پیوسته در فضای اقتصاد سیاسی ایران در کنار متغیر ارز باعث شده تا رفتار فعالان بازار تحت تأثیر هیجان‌های کاذب و احساسی شود.

حسین صالحی با بیان اینکه متغیر ارز و عدم تصمیم‌گیری درست برای قیمت‌گذاری کالاها و محصولات فولادی ،پالایشی و پتروشیمی اصلی‌ترین عامل تأثیر گذار بر رفتار امروز معامله‌گران بازار سهام است، افزود: این عامل باعث شده تا در صورت تداوم عدم ثبات در تصمیم‌گیری میان اعضای هیات دولت ، بی اعتمادی گسترده‌ای در فضای اقتصادی کشور ایجاد شود.

وی با بیان اینکه تعیین مبنای ارز 4200 تومانی برای عرضه برخی کالاها در بورس کالا با وجود اعلام مبنای قیمت گذاری بر اساس قیمت بازار توافقی ارز باعث شده حتی با وجود محدود سازی بازار از جمله سهمیه بندی و یا افزایش عرضه کالا اما همچنان رانت حاصل از شکاف قیمتی میان بورس کالا و بازار آزاد وجود داشته باشد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه وقتی عنوان می‌شود که عرضه فرآورده‌های پالایشی بر مبنای ارز بازار توافقی انجام اما در کمتر از 48 ساعت دوباره مصوبه ای مبنی بر عرضه کالا بر مبنای ارز 4200 تومانی صادر می‌شود، نباید انتظار داشت که رفتار بازار سهام با بی اعتمادی و هیجان‌های فزاینده فروش مواجه نباشد.

از سوی دیگر موضوع سؤال از رئیس جمهور در مجلس و قانع نشدن نمایندگان از 4 پاسخ به 5 سؤال عنوان شده نیز برای سنگینی فضای حاکم بر معاملات افزوده و باعث افزایش نگرانی و به تبع آن افزایش فروشندگان سهام به طور هیجانی می‌شود.

صالحی با اشاره به عدم برآورده شدن سطح انتظارات معامله‌گران بازار سهام از گزارش‌های عملکرد ماهانه اغلب شرکت‌های بورسی گفت: به نظر می‌رسد تعداد زیادی از شرکت‌ها در انتظار شفاف شدن قیمت‌ها از عرضه کامل محصولات خود در بازار خودداری  و یا خواستار فروش با قیمت‌های بالاتری هستند.

طبق بخشنامه بانک مرکزی، شرکت‌ها در پایان عملکرد چهار ماهه ملزم به تسعیر درآمدهای ارزی خود بر مبنای دلار 4200 تومانی بودند و از ماه پنجم عملکردی باید آنرا بر مبنای ارزبازار آزاد در صورت‌های مالی تسعیر کنند.

بر این اساس آن دسته از ناشرانی که گزارش‌های عملکردی آن‌ها چندان مطلوب بازار نیست، ناشی از پایین بودن نرخ ارز در صورت‌های مالی بر اساس بخشنامه اخیر بانک مرکزی است .

وی با تاکید بر اینکه بازار سهام به دنبال شفافیت بیشتر و حذف رانت در نظام قیمت گذاری دستوری است ، به ارزندگی سهام در وضعیت فعلی بازار سهام اشاره کرد و افزود:گرچه پیش بینی دورنمای بازار سهام در نیمه دوم امسال با توجه به آغاز دور دوم تحریم‌های یکجانبه و پیچیده آمریکا بسیار دشوار است، اما با توجه به سررسید سپرده‌های بلند مدت یکساله بانک‌ها در روزهای پایانی شهریور ماه امسال ،می‌توان از آن به عنوان فرصت طلایی برای بازار سرمایه به منظور سرازیر شدن آن در این بازار تلقی کرد.

به گفته وی، با توجه به تحریم‌های پیش رو از این فرصت به خوبی به نفع بازار سهام و اقتصاد استفاده کرد. در حال حاضر مزیت اصلی سرمایه گذاری در صنایع بزرگ بورسی است که در صورت بروز مشکل بازار سهام نیز با دشواری‌هایی مواجه می‌شود. این در حالی است که قیمت سهام در شرایط فعلی بسیار ارزنده بوده و جای نگرانی نیست.