کمبود شیرخشک تکذیب شد/ دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد

ناصر مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران با تکذیب کمبود شیرخشک در داخل ،اظهار کرد: در شرایط کنونی نه تنها کمبودی در توزیع شیر خشک نداریم بلکه با مازاد آن در داخل روبرو هستیم و کارخانه های لبنی با ابزار ممنوعیت صادرات شیر خشک تنها در صدد کنترل و مدیریت قیمت شیر خام در بازار هستند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان وزارت صنعت ، معدن و تجارت با دو ابزار ممنوعیت صادرات و واردات شیر خشک، وضعیت اشتغال ودرآمدزایی دامدار را به نابودی کشانده اند،افزود: با توجه به نوسان نرخ ارز، واردات قانونی و غیر قانونی شیر خشک به کشور توجیه ندارد. این آقایان تنها با ممنوعیت صادرات بستر را برای قاچاقچیان و خروج شیر خشک از کشور فراهم کرده اند.

مقدسی ادامه داد: با وجود آنکه 10 درصد شیر تولیدی تبدیل به لبنیات و 2 تا 2.5 درصد تبدیل به شیر خشک می شود؛بنابراین اگر کارخانه های لبنی اذعان دارند که به سبب کمبود شیر خشک در داخل باید از صادرات آن جلوگیری شود جای این سوال مطرح است که چرا اقدام به صادرات محصولات لبنی به بازارهای هدف می کنند؟

به گفته این مقام مسئول کارخانه های لبنی با ممنوعیت صادرات شیر خشک و مطرح کردن کمبود آن در داخل درصددند تا علاوه بر کنترل قیمت شیر خام، ارز گروه یک به واردات آن اختصاص دهند تا دامدار را نابود کنند.

وی با اشاره به اینکه ممنوعیت صادرات شیر خشک ضربه مهلکی به درآمد ارزی کشور وارد می کند، بیان کرد: این درحالی است که وزیر صمت به یکباره بدون نظرخواهی از وزیر جهاد کشاورزی اقدام به ممنوعیت صادرات این کالا کرده است.

رئیس انجمن صنفی گاوداران در ادامه افزود: طی چهار سال اخیر که کارخانه های لبنی نسبت به اجرای مصوب نرخ شیر 1440 تومان مقاومت می کردند، کارخانه های لبنی به سبب ارزان بودن دلار اقدام به واردات غیرقانونی شیرخشک به داخل می کردند و هم اکنون به سبب نوسان نرخ ارز این امر صرفه اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت شیر خشک به سبب کمبود آن در داخل غیر منطقی است، اظهارکرد: در شرایط کنونی صادرات لبنیات به قدری جذابیت دارد که کارخانه های لبنی بلافاصله پس از دریافت شیر از دامدار اقدام به خشک کردن و صادرات لبنیات به بازارهای هدف می کنند و به بهانه کمبود شیر خشک در داخل، صادرات آن را ممنوع کردند تا بتوانند با فراهم کردن بستر برای قاچاقچیان، شیر خشک را از مرزهای کشور بیرون ببرند.

مقدسی در پایان با بیان اینکه  مطرح کردن موضوع احتکار شیر خشک پایه و اساسی ندارد، تصریح کرد: اگر کارخانه های لبنی راست می گویند صادرات لبنیات را همانند شیر خشک ممنوع کنند.