عراق به لطف تحریم ایران بزرگترین تامین کننده نفت هند شد

 در حالی که شرکت های هندی برای جبران کاهش خرید نفت خود از ایران به خرید نفت از عراق روی آورده اند، بر اساس آمارها، عراق در ماه اوت توانسته با پیشی گرفتن از عربستان به بزرگترین تامین کننده نفت هند تبدیل شود.

به دنبال خروج دولت ترامپ از برجام در ماه می، واشنگتن در حال اعمال تحریم های سختگیرانه ای علیه صادرات نفت ایران است. تحریم ها علیه صادرات نفت ایران از ماه نوامبر به اجرا گذاشته خواهد شد.

در حالی که پالایشگاه های دولتی به دلیل تاخیر در موافقت دولت هند با موضوع استفاده از نفتکش های ایرانی برای حمل نفت، خرید نفت از تهران را کند کرده اند، واردات نفت هند از ایران در ماه اوت با حدود یک سوم کاهش نسبت به ماه قبل، به حدود 523 هزار بشکه در روز رسیده است.

به رغم این کاهش خرید، ایران در ماه اوت همچنان سومین تامین کننده بزرگ نفت هند بوده است.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته، واشنگتن معافیت هایی برای برای برخی خریداران نفت ایران نظیر هند در نظر خواهد گرفت، اما آنها باید در نهایت خرید نفت از ایران را به طور کامل متوقف کنند.

آمارهای تانکری نشان می دهد، عراق و عربستان در ماه گذشته میلادی همچنان دو تامین کننده اصلی نفت هند بوده اند.

این گزارش حاکی است، پالایشگاه های هندی در ماه اوت 1.02 میلیون بشکه در روز نفت بصره از عراق خریداری کرده اند که حدود 46 درصد بالاتر از ماه گذشته است، در حالی که میزان خرید نفت هند از عربستان در این ماه با 5 درصد کاهش به 747 هزار بشکه در روز رسیده است.

خرید نفت هند از آمریکا نیز در ماه اوت به رقم بی سابقه 275 هزار بشکه در روز رسیده است.