افزایش قیمت سکه و دلار ادامه یافت

به گفته فعالان، تایم اول نوسان در بازار ارز بعدازظهر روز دوشنبه بود. از حدود ساعت ۷ بعدازظهر این روز، خریداران در بازار توانستند قیمت دلار را به مرز ۱۴ هزار تومانی نزدیک کنند و حتی یکی از فعالان عنوان کرد، ساعت ۱۰ شب در معاملات پشت خطی این ارز ۱۴ هزار و ۵۰ تومان قیمت خورد. با این حال، فضای بازار در تایم دوم نوسان یعنی صبح روز سه‌شنبه عجیب‌تر بود. در این هنگام، به یکباره قیمت‌های فروش بالای مرز ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفت، به گونه‌ای که تعداد زیادی از بازیگران بازار از این نوسان جا خوردند. خریداری در بازار برای دلار در این قیمت‌ها وجود نداشت؛ در واقع معامله‌گران بزرگ برای خرید دلار در قیمت‌های یادشده تمایلی از خود نشان ندادند و اعتقاد داشتند جوسازی بدون پشتوانه‌ای موجب شده است که فاصله قیمت‌های باز شده روز سه‌شنبه  با قیمت بسته شده روز دوشنبه تا این حد زیاد باشد. با این حال، در همین شرایط نیز دلالان خرد با تقاضای احتیاطی برخی مردم عادی مواجه می‌شدند. در واقع تنها کارکردی که افزایش ابتدای روز داشت، خرید ارز با قیمتی بالاتر از انتظار معامله‌گران بزرگ توسط برخی مردم عادی بود. در این شرایط، کم‌کم احتیاط معامله‌گران و خریداران بزرگ در بازار موجب شد که قیمت از حدود ساعت ۱۲ ظهر سیر نزولی به خود بگیرد. موج نزولی که به بازار وارد شد قیمت را تا محدوده ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان پایین برد؛ با این حال، در این نقطه مقاومت معامله‌گران بالا رفت و افزایش خریدها موجب بازگشت دلار به مرز ۱۴ هزار تومانی شد. در ساعات پایانی روز نیز بازار کمی آرام‌تر شده بود و نوسانات در محدوده ۱۳ هزار و ۸۰۰ تا ۱۴ هزار تومان صورت می‌گرفت. به گفته فعالان، در روزهای اخیر حجم معاملات دلار در بازار بالا رفته است. از نظر آنها ورود اسکناس به بازار افزایش یافته است، ولی همزمان به‌دلیل شکست چند سطح مقاومتی، تقاضای زیادی نیز به بازار وارد شده است.

همسو با رشد قیمت دلار در بازار آزاد، روز گذشته سکه تمام بهار آزادی نیز راه صعودی را  در پیش گرفت و توانست با ۱۳۰ هزار تومان افزایش به قیمت ۴ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان برسد. سکه حتی در ساعات ابتدایی روز تا کانال ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالا رفته بود. البته این قیمت‌ها همچنان فاصله زیادی با سقف سال سکه داشتند.به گفته برخی بازیگران فنی در سال‌جاری سکه در ۲ مقطع به کانال۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید، ولی هر ۲ بار نتوانست از آن عبور کند و با برخورد به این سطح، میزان فروش‌ها در بازار بالا گرفت.

به گفته فعالان، در کنار رشد دلار، اعلام خبر دوباره‌ای در مورد دریافت مالیات از خریداران سکه در افزایش قیمت این فلز گرانبها موثر بود. به گزارش «ایسنا» رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: در مورد سکه تا ۲۵ سکه معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است و بیش از آن براساس جدولی میزان مالیات آنها مشخص شده است؛ به‌طوری‌که برای هزار سکه می‌توانیم تا ۳۵ درصد مالیات بگیریم. همزمان، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، ‌گفت: تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده در ماه‌های پیش رو به قیمت‌ها روند نزولی می‌بخشد. به گزارش «ایبنا» علی‌اکبر کریمی با اشاره به تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده در ماه‌های پیش‌رو گفت: در مهر و آبان‌ماه سال‌جاری تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده دوباره آغاز می‌شود که این خود رشد قیمت‌ها در بازار را تا حدودی متوقف خواهد کرد.وی با تاکید بر اینکه کاهش قیمت در پی عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده نزدیک است، افزود: هرچه دولت سکه‌های پیش‌فروش شده از قبل را تحویل متقاضیان دهد بر روند قیمت‌ها تاثیر مثبت خواهد داشت؛ زیرا در این صورت توازن عرضه و تقاضا در پی افزایش عرضه رخ خواهد داد.