جایگزین دلار کدام ارز خواهد بود؟

 جیم راجرز, سرمایه گذار آمریکایی گفت: دلار آمریکا تنها تا چند سال دیگر تسلط جهانی خود را از دست خواهد داد. ​

راجرز در گفتگو با راشاتودی در حاشیه نشست ”مجمع اقتصادی شرق“ در ولادی وستوک گفت: آمریکا بیشترین بدهی را در میان کشورهای جهان دارد و این وضع روز به روز بدتر می شود.

وی اذعان کرد هنوز دلارهای زیادی دارد, اما نه به این خاطر که دلار ارزی باثبات است. ممکن است بگویید اگر راست می گویی, چرا خودت دلار داری؟ من به این دلیل دلار دارم که آشفتگی بیشتری در راه است, مردم در آشفتگی به دنبال پناهگاه‎های امن هستند, در نتیجه به سراغ دلار می روند. دلار امن نیست, اما مردم فکر می کنند هست.

راجرز تصریح کرد ارزش دلار احتمالاً افزایش خواهد یافت, اما بسیاری از کشورها مانند چین, ایران, روسیه و دیگران هم اکنون در تلاشند از شر آن خلاص شوند. دلار آمریکا در چند سال آینده جایگاه خود را به عنوان ذخیره ارزی جهانی و ابزار مبادلات مالی جهان از دست خواهد داد. جهان در گذشته همواره با تغییر اوضاع از ارزهای برتر فاصله گرفته است. زمانی پوند انگلیس ارز برتر در جهان بود و قبل از آن هم ارزهای برتری همچون پزتا اسپانیا, فرانک فرانسه, و گیلدر هلند ارزهای برتر بودند. همه این ارزها هم زمانی چنین جایگاهی داشتند, اما اکنون دیگر به آن اندازه باثبات نیستند و جایگاهشان را از دست داده اند. مردم قدرت واشنگتن را دوست ندارند, بنابراین در حال یافتن راههایی برای فاصله گرفتن از دلار هستند. این امر در طول تاریخ رخ داده است و در مورد پوند استرلینگ و ارزهای دیگر رخ داده است. نیازی به نگرانی نیست, چون این یک فاجعه نیست.

این سرمایه گذار آمریکایی، روسیه و ترکیه را ازجمله کشورهایی دانست که هم اکنون شروع به تجارت با یکدیگر با ارزهای خود کرده اند و گفت: الان همه سعی می کنند از شر دلار خلاص شوند.

وی درباره ارز احتمالی که ممکن است جایگزین دلار شود گفت: تنها ارز جایگزینی که می توان پیش بینی کرد, رنمینبی (یوان) چین است, اما نه به این زودی ها. رنمینبی هنوز حتی قابل تبدیل نیست, بنابراین تا مدتی جایگزینی آن با دلار غیرممکن خواهد بود.

این سرمایه گذار آمریکایی افزود ممکن است ما برای مدتی ارزهای منطقه ای داشته باشیم, اما داشتن دو تا سه ارز غالب بی معنی است.