پیمان سپاری ارزی مانعی برای صادرات است

مسعود دانشمند با بیان اینکه پیمان سپاری ارزی مانعی برای صادرات است، اظهار کرد: از ابتدای انقلاب تا پایان دولت هفتم پیمان سپاری ارزی وجود داشت که اثرات آن موجب شد تا طی آن سال‌ها میزان صادرات بیش از ۲ میلیارد دلار نشد.

وی افزود: پس از حذف پیمان سپاری بسیاری از مشکلات برطرف شد و صادرات رشد کرد و به حدود ۵۰ میلیارد دلار رسید.

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه با پیمان سپاری که با این شیوه قرار است اجرا شود مشکلاتی ایجاد خواهد شد، گفت: اگر بتوانیم برای صادرات محصولات، اعتبارات اسنادی صادراتی بگیریم با مکانیزمی که در گذشته وجود داشت از جمله صندوق ضمانت صادرات و تسهیلاتی که صادرکنندگان دریافت می‌کردند ارز صادراتی وارد می‌شود.

دانشمند خاطرنشان کرد: زمانیکه امکان گرفتن اسناد صادراتی نداریم صادرکننده ناچار است ارز را در یک حساب خاص و به نام فرد دیگری دریافت کند این موضوع مشکلاتی را ایجاد می‌کند و نمی‌دانیم آیا دولت برای این موضوع فکری کرده است یا خیر.

دبیر خانه اقتصاد درباره مهلت سه ماه برای بازگشت ارز تصریح کرد: برای برخی از کالا‌ها مانند کود شیمیایی، فرش و یا پسته زمان بر هستند و صادرکننده نمی‌توانند در مدت سه ماهه ارز را برگرداند، اما برخی کالا‌ها مانند فولاد یا مواد معدنی مهلت سه ماهه برای آن‌ها کافی است.

وی با بیان اینکه پیمان سپاری ارزی در رابطه با برخی از کشور‌ها جوابگو نیست، ادامه داد: معاملات کشور با عراق و افغانستان حدود ۱۰ میلیارد دلار کالای مصرفی است و معاملات بین تجار ایرانی و عراقی و افغانستانی اصلا با دلار معامله نمی‌شود و بر مبنای پول‌های دو کشور معاملات صورت می‌گیرد، تجار چه ارزی را باید برگردانند.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: دولت هنگامی که به دنبال تصمیم گیری برای این گونه مصوبات است باید با اتحادیه‌های صادراتی مختلف مشورت کند تا در اجرا مشکلات به وجود نیاید.