مقصر اصلی آشفته بازار ارز در ایران/ طراحی آمریکایی ها یا بی تدبیری برخی مسئولان

گروه اقتصادی- در این گزارش آمده است که بر اساس طرح همکاری مشترک وزارت خارجه، خزانه داری و دستگاه اطلاعاتی امریکا، برنامه عملیاتی اغتشاش در بازار ارزی ایران از طریق القای شوک های زمان بندی شده در راستای افزایش نااطمینانی به پایداری ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی، با بهره گیری از پایگاه های آمریکا در برخی کشورهای همجوار در جریان است.

به گزارش افکارنیوز؛ این گزارش با تاکید بر اینکه پژوهشگران مرکز حراست وزارت متبوع، این فرآیندهای عملیاتی را شناسایی و رصد می کنند، می افزاید: عوامل میدانی این پروژه که در ایران عمل می کنند اکثرا از هدایت چنین ساز و کار اطلاعاتی آمریکا اطلاع نداشته و تصور می کنند در فرآیند عملیات سوداگران بازار، مشارکت و کسب سود می کنند.

گزارش مرکز حراست وزارت امور اقتصادی و دارایی بخشی از فرآیند عملیات مذکور را شامل شناسایی مبادی ریال دریافتی توسط این پایگاه ها مبتنی بر شناسایی، جذب و هدایت سرمایه های ایرانیان برای ایجاد اخلال در نظام اقتصادی و فراخوان ریال و چک های مسافرتی از مناطق مرزی اعلام کرده است.

ساماندهی شبکه ای از عوامل کارگزار اسعاری منطقه ای دارای مراودات گستره با بازار پولی ایران و اعزام گروه های دارنده ریال ایرانی به شهرهای مرزی و حتی در عمق ایران به منظور آغاز عملیات جمع آوری دلار از یک سو و فراخوان مراجعه سوداگران عمده بازار ارز به عوامل سامان دهی شده در پایگاه های موصوف، از سوی مرکز حراست وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان بخشی دیگر از این اقدامات ذکر شده است.

بنا بر گزارش مرکز حراست وزارت امور اقتصادی و دارایی، ایجاد همگرایی بازاری عوامل به منظور ساماندهی تمرکز شوک بر بازار و تلاش برای حفظ عملیات شوک تا پنج روز کاری و هدایت ارزهای جمع آوری شده در مسیر اخلال در نظام اقتصادی ایران، از جمله دیگر اقدامات مشترک وزارت خارجه، خزانه داری و دستگاه اطلاعاتی امریکا در راستای اجرای برنامه عملیاتی اغتشاش در بازار ارزی ایران محسوب می شود.

از سوی دیگر اما موسوی لارگانی نماینده مجلس درباره این گزارش می گوید: ما از همان روزهای اول پیروزی انقلاب با تهدیدها و تحریم های آمریکای جنایتکار و هم پیمانان آنها مواجه شدیم، البته این تهدیدات برای ما فرصت ارزشمندی بود که در زمینه های مختلف توانستیم از وابستگی محض نجات پیدا کرده و بتوانیم دیگران را وابسته به خود کنیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مهم ترین دستاورد این فشارها بحث دفاعی ما است که باعث اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی شده و وحشت سرتاپای رژیم اشغالگر قدس، آل سعود و آمریکا را فرا گرفته است،چرا که واقعا نمی دانند برد موشک های تولید ایران چقدر است که با موشک های کوتاه برد خود توانستند مقر گروهک تروریست ها را مورد هدف قرار دهند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: هیأت دولت اعلام کرده است بیش از 80 درصد مشکلات پیش آمده به سوءتدبیر و سوءمدیریت است، رفتارهای مردم به دلیل عدم برنامه ریزی و برخی سخت گیری های نابجایی است که بعضی مدیران دارند و این مشکلات را به وجود آورده اند.

وی افزود: حتی اگر ادعاهای ترامپ اجرایی شود، این مشکلاتی که برای خودمان ایجاد کرده ایم را به وجود نمی آورد. از این رو دولت باید تصمیم جدی بگیرند، نه اینکه هر ساعت بخشنامه ای صادر شود که صدای تولیدکنندگان بلند باشد.

موسوی لارگانی با اشاره به تلاش برخی برای مذاکره با آمریکا اظهار داشت: هم در دولت دهم و هم در دولت یازدهم مذاکره داشتیم، در این بین فرصت 4 ساله دولت یازدهم برای مذاکره با کسانی که نماینده مستقیم آمریکا بودند، از دست رفت. مذاکره با افرادی که متعهد به تعهدات خود نیستند خطای محض است و نمی توان با دولتمردانی که هدف آنها براندازی نظام ما است مذاکره کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: آمریکایی ها در عراق، سوریه، افغانستان و غیره حضور پیدا کردند اما هیچ مشکلی از آنها حل نکرده و حتی آنها را با بدبختی بیشتر مواجه کردند.