معمای همچنان حل نشده /عدم عرضه ارزهای صادراتی در بازار

رضا نوروززاده معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، با رد سخنان روحانی به روزنامه اعتماد گفت: شایعاتی علیه پتروشیمی‌ها هست که به مردم هم منتقل شده؛ یعنی هر وقت که جایی کسری پدید می‌آید، عده‌ای فکر می‌کنند باید کشیده‌ای هم در گوش پتروشیمی‌ها زد. اما باید به آمار توجه کرد.
صادرات غیرنفتی طبق آمار سال گذشته، 48 میلیارد دلار است. از این مقدار، 12 میلیارد دلار مربوط به صادرات پتروشیمی است! حتی فرآورده‌های ال‌پی‌جی مجتمع‌های گازی که درآمد 7-8 میلیارد دلاری دارد هم به ما ارتباطی ندارد. به این ترتیب می‌توان حساب کرد که تنها 25 درصد از ارز صادراتی وارده به نیما باید از سوی پتروشیمی‌ها باشد. این درحالی است که هم‌اکنون بیشتر از 85 درصد ارزهای عرضه شده در نیما مربوط به پتروشیمی‌هاست.
وی با بیان اینکه اطلاعات خود را دراختیار جهانگیری قرار دادیم و ایشان هم تشکر کردند، می‌افزاید: ما نمی‌توانیم اطلاعات ریزشرکت‌ها را بدهیم، اما به عنوان دولت می‌گوییم هفته‌ای 220 میلیون دلار ازطریق پتروشیمی‌ها وارد نیما می‌شود. در ضمن، صادرات در روز، هفته و ماه‌ افت‌وخیر دارد.
یادآور می‌شود رئیس‌جمهور 17 شهریورماه در جشنواره ملی شهید رجایی گفت: «بخشی از التهاب در بازار ارز خارجی است، اما من به عنوان رئیس دولت اعلام می‌کنم که بخشی از التهابات داخلی است یعنی صادرکننده‌ای دولتی و خصولتی ارز صادراتی را که باید امروز در اختیار سامانه نیما قرار دهد، صبر می‌کند 48 ساعت دیرتر می‌دهد و این کار خیانت به کشور است. من دیروز به یکی از مسئولین گفتم اگر کسی این کار را کرد قدم اول عزل و قدم دوم معرفی به دادگاه باشد.»
روحانی با بیان اینکه ایران سالانه 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دارد، اظهار داشت: امروز حدود 6 ماه از سال گذشته است و باید 20 میلیارد دلار ارز صادراتی به بانک مرکزی و سامانه نیما تحویل می‌شد.
وی با بیان اینکه نمی‌خواهد اعلام کند که چه مقدار ارز صادراتی از ابتدای امسال تاکنون تحویل سامانه نیما و بانک مرکزی شده است، افزود: چه قدر ارز حاصل از صادرات باقی مانده؟ چه کسی مسئول است؟ این را هم به گردن آمریکا و رژیم صهیونیستی بگذاریم؟
با اظهارات نوروززاده اکنون باید بررسی شود کدام شرکت‌های دولتی دیگر، ضمن تاخیر در ارائه ارز حاصل از صادرات، اقدام به سودجویی و رانت‌خواری در این زمینه می‌کنند.