فرصت ویژه برای دور زدن تحریم ها

حسن یونس سینکی در نخستین جلسه دوره هفتم اتاق اصناف افزود: استراتژی تحریم‌های فعلی شکستن اعتماد عمومی بود از این رو باید توجه کنیم که رفتار‌های اقتصادی که از بی‌اعتمادی، بدفهمی و کج فهمی متاثر می‌شوند، هزینه‌هایی را به کشور تحمیل خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه برای ایجاد آرامش اجتماعی، راهبرد مصون سازی کاربرد دارد، گفت: سیاست‌های متعددی برای این موضوع تعریف می‌شود، اما برای تحقق این راهبرد باید ابتدا به مصون سازی افکار عمومی در برابر شایعات دقت کنیم.

وی افزود: باید بپذیریم کسی دلسوزتر از خودمان برای خودمان نیست از این رو نباید تحت تاثیر برخی خبرسازی‌ها قرار بگیریم که با استفاده از واژه‌هایی مانند اطلاع رسانی و شفاف سازی می‌خواهند افکار عمومی را به بیراهه ببرند.

وی خطاب به جامعه صنفی گفت: شما اولین سنگربانان اقتصاد اجتماعی هستید و در شرایط تحریم اقتصاد اجتماعی جایگاه ویژه‌ای را دارید.

سینکی در توضیح اهمیت اقتصاد اجتماعی حتی در شرایط عادی و باثبات، ادامه داد: امروز حتی شیوه‌های تولید نیز تغییر کرده است. تا دیروز این تولید کننده بود که تصمیم می‌گرفت با چه کیفیتی، چه کالایی را تولید کند، اما امروز برای تولید، نظر سنجی اجتماعی انجام می‌شود و از مردم می‌پرسند چه می‌خواهند تا بر اساس آن خواسته، تولید صورت گیرد.

او با اشاره به اینکه آمار نشان می‌دهد ما از فرصت‌های ویژه‌ای برای دور زدن تحریم‌ها برخوردار هستیم، گفت: طبق آخرین آمار‌های استخراج شده ۴۹۰ هزار واحد تولیدی صنفی در کشور وجود دارد، این بدان معناست که ما سرمایه‌های بزرگی را در اختیار داریم.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت در توضیح این مطلب ادامه داد: بررسی کنید مالزی و کره جنوبی از کجا در اقتصاد سرافزار شدند؟ این ۴۹۰ هزار واحد فرصت اجتماعی و اقتصادی بزرگی هستند چرا که در تحریم اتفاقا SME‌ها غیر قابل نفودند و کلید در دست آنهاست.

وی گفت: کسی نمی‌تواند واحد‌های کوچک تولیدی را تحریم کند، تعداد این واحد‌ها فوق العاده زیاد است و تحریم آن‌ها شدنی هم نیست از این رو باید از این فرصت استفاده کنیم.

سینکی با اشاره به اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری به آرامش نیاز داریم، ادامه داد:در جنگ اقتصادی که درگیر آن هستیم برای دستیابی به این هدف لازم است راهبرد مصون سازی از یک سو و راهبرد متقاعد سازی از سوی دیگر در دستور کار قرار گیرد.

وی در توضیح این مطلب افزود:در راهبرد متقاعد سازی باید بپذیریم استقلال هزینه دارد و پاسداری از استقلال نیز سختی‌هایی را به همراه دارد.

خریداران ارز در مجموع سودی نمی‌برند

وی گفت: متاسفانه در ماه‌های گذشته در عرصه اقتصاد نیز اتفاقاتی رخ داد که ماهیت اقتصادی نداشت. ببینید چه اتفاقی برای ارز در این کشور افتاد؟ آیا این اتفاقات و تحولات اقتصادی بود؟ پاسخ منفی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در فروردین ماه برای تک نرخی کردن ارز گفت: در بیست و دوم فروردین، نرخ دلار در حالی ۴۲۰۰ تومان تعیین شد که این رقم ۷۵۰ تومان کمتر از قیمت بازار بود، اما دیدیم که چه اتفاقاتی رخ داد و منحنی چگونه روند صعودی خود را حفظ کرد که این رفتار مبین این است که ماهیت اتفاقات اقتصادی نبوده و در بستری از رفتار‌های اجتماعی روند صعودی و افزایش قیمت‌ها ایجاد شده است.

سینکی با بیان اینکه در این شرایط بسیاری تلاش کردند ارز بخرند، اما دقت کنید در شرایطی که منحنی صعودی است حتی خریداران نیز سودی نمی‌برند، ادامه داد: اقتصاد عرصه سود و زیان در تک کالا نیست. همان کسانی که برای پیشگیری از زیان ارز خریدند، اگر به سبد هزینه و درآمد خود در کل نگاهی بیندازند می‌بینند زیان کرده اند چرا که برای سود آنی کاری کرده اند که در مجموع فشار بر اقتصاد افزایش یافته و خودشان هم در افزایش هزینه‌های عمومی متضرر شده اند.

وی گفت: بالاخره خریداران ارز در مقطعی فروشنده می‌شوند و مطمئن باشند جمع هزینه‌های همین فروشنده‌ها بالاتر از سودشان خواهد بود.

این مقام مسئول افزود: ارز برای دولت تعریفی متفاوت دارد و برای سودجویان معنی دیگری؛ طبیعی است که موضوع ارز برای دولت تنها اقتصادی نیست و مولفه‌های دیگری هم در این تصمیم گیری که پیگیری آرامش اجتماعی و توسعه یافتگی است نقش آفرینی می‌کند.