تولید مسکن در بلاتکلیفی به سر می برد

 فرشید پور حاجت در پاسخ به این سوال که با توجه به رشد قیمت مسکن آیا رغبت سازنده‌ها برای ساخت مسکن بیشتر شده است؟ گفت: وضعیت تولید مسکن شرایط سختی پیدا کرده است و حوزه تولید مسکن در حال حاضر به دلیل قوانین مزاحم و ریسک بالای سرمایه‌گذاری شرایط خوبی ندارد.

*تولیدکنندگان مسکن رغبت چندانی به تولید ندارند

وی افزود: ریسک بالای سرمایه‌گذاری باعث شده تا تولیدکنندگان مسکن رغبت آنچنانی به تولید نداشته باشند و به نوعی در بلاتکلیفی به سر ببرند.

*مجلس هیچ نشستی با بخش خصوصی در حوزه ساخت و ساز نداشته است

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن ادامه داد: انتقادی که ما به مجلس داریم، این است که بیش از شش ماه است از اتفاقات و نوسانات نرخ ارز می‌گذرد، اما برای یک بار هم که شده مجلس شورای اسلامی هیچ نشست و جلسه‌ای با بخش خصوصی فعال در حوزه ساخت و ساز و تولید مسکن برگزار نکرده است.

وی با تأکید بر اینکه مجلس می‌توانست با تشکیل جلسه با کانون سراسری انبوه‌سازان به عنوان تنها نهاد بخش خصوصی کشور در حوزه تولید و عرضه مسکن مشکلات این بخش را بررسی و در جهت رفع آن بر آید، اظهارداشت: بخش مسکن بعد از نفت، استراتژیک‌ترین حوزه اقتصاد کشور محسوب می‌شود، چرا که با رونق این بخش وضعیت اشتغال در کشور به دلیل وابستگی چند صد شغل به بخش مسکن رونق خوبی پیدا می‌کند، پس سوال ما این است که چرا مجلس و یا حتی دولت در تدوین قوانین بخش خصوصی آنها را از جلسات حذف می‌کنند.

پورحاجت با اشاره به اینکه اگر قرار است برای بخش خصوصی قوانینی تدوین شود، باید ذینفعان در جلسات حضور داشته باشند، اظهار داشت: در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی به ممانعت کمیسیون عمران مجلس از حضور انبوه‌سازان در جریان رسیدگی به طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و پیش فروش مسکن هشدار و انتقاد کرده‌ایم.

وی افزود:پس از اینکه کمیسیون عمران به صورت شفاف از حضور نمایندگان این کانون در جریان رسیدگی به طرح اصلاح قانون نظام مهندسی کشور ممانعت به عمل آورد، اینک نیز از طریق همین کمیسیون و در جریان بررسی طرح اصلاح قانون پیش فروش ساختمان دعوتی از این تشکل بخش خصوصی به عمل نیامده است.

وی ادامه داد:نکته جالب و قابل ذکر این است که کانون سراسری انبوه سازان ایران بصورت پیوسته در خلال بررسی های اولیه کارگروه‌های مربوطه برای طرحهای مذکور حضور داشته و اصلاً بدلیل اینکه مهمترین دریافت کننده خدمات سازمان نظام مهندسی و ذینفع اصلی قانون پیش فروش ساختمان می باشد همواره به عنوان بخش مهمی از مباحث مربوطه دعوت می شده است.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان طی 5 سال اخیر بارها خواستار اصلاح این دو قانون و رفع موانع مربوط به آنها در این صنعت تأثیر گذار بوده است و نتیجه این تلاش به اینجا رسیده است که قوه مقننه برای ورود به موضوع به اجماع و اقناع رسیده است.

پورحاجت خاطر نشان کرد:متأسفانه طی ماه‌های اخیر روند حرکتی این کمیسیون به نحوی بوده است که بیم آن می رود به خاطر عدم اجرای قوانین توسط قانون‌گذاران ، شائبه   "رطب خورده کی منع خرما کند  " در مورد اجرای قوانین کشور برای این عزیزان مصداق پیدا کند.