افزایش قیمت سیب زمینی مقطعی است
 محمد رحیم نیازی، رئیس انجمن ملی سیب زمینی درباره دلایل گرانی سیب زمینی در بازار اظهار کرد: اعتصاب کامیون داران و مشکلات حمل و نقل،کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت سایر محصولات کشاورزی و مواد غذایی از جمله عوامل اصلی نوسان قیمت سیب زمینی در بازار به شمار می رود.

به گفته وی؛ با توجه به افزایش قیمت سایر مواد غذایی و ازدیاد تقاضا برای خرید سیب زمینی، نوسان قیمت محصول در روزهای اخیر امری بدیهی است.

نیازی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت سیب زمینی نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است، افزود: با توجه به آغاز برداشت سیب زمینی پاییزه در استان های سردسیری از 15 مهر ماه، پیش بینی می شود که قیمت سیب زمینی در بازار کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 650 هزارتن سیب زمینی به بازارهای هدف صادر شد،گفت: بنابر آمار گمرک در پنج ماهه امسال 150 هزارتن سیب زمینی صادر شده است اما این موضوع هیچ ارتباطی به گرانی ندارد.

به گفته این مقام مسئول؛ اعتصاب کامیون داران در حمل و نقل سیب زمینی به برخی استان ها از جمله تهران، در کمبود عرضه و افزایش قیمت محصول تاثیر بسزایی داشته است.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی ادامه داد: با توجه به آنکه عمده سیب زمینی تولیدی در فصل پاییز بدست می‌آید، جای هیچ‌گونه نگرانی مبنی بر کمبود و افزایش قیمت در بازار نیست .

وی استمرار صادرات سیب زمینی را امری ضروری دانست و افزود: صادرکنندگان، بازارهای صادراتی را با مشقت های فراوان بدست آورده اند، از این رو برای تعادل قیمت محصول در بازار باید مازاد نیاز کشور را صادر کرد، چرا که از لحاظ تولید مشکلی نداریم.

نیازی افزایش قیمت سیب زمینی را مقطعی دانست و گفت: با  آغاز و توزیع سیب زمینی پاییزه به بازار، نگرانی خانوارها مرتفع خواهد شد.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی در پایان نقش واسطه ها و دلالان را در گرانی محصول بسیار پررنگ دانست و تصریح کرد: در روزهای اخیر بخش دلالی و واسطه گری به دنبال افزایش قیمت، به اندازه زحمت یک سال کشاورزان سود بردند، که از این رو انتظار می رود مسئولان ذی ربط با اعمال نظارت های بیشتر از سودجویی افراد واسطه در بازار جلوگیری کنند.