جوان ایرانی باید ۳۱ سال کار کند تا خانه بخرد

رحیم زارع با حضور در گفتگوی ویژه­ خبری با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر کل دارایی نیست بلکه مالیات بر ارزش افزوده ای است که نسبت به سود خرید و فروش است، افزود: در کانادا 8 درصد ثروتمندان 80 درصد مالیات را می دهند اما در کشور ما 10 درصد دهک بالای جامعه 3 درصد مالیات را می پردازند و علت آن این است که در کشور ما مالیات بر عایدی سرمایه وجود ندارد .

وی با بیان اینکه شرایط 2 بازار مسکن و خودرو آماده عملیاتی کردن مالیات بر عایدی سرمایه هستند، گفت: علت اینکه اکنون، این موضوع مطرح شده این است که فعالیت های سوداگری و رانت که غیر مولد است اکنون در جامعه ما سود بسیار بالایی دارد و تولید و اشتغال، مغفول مانده است .

زارع با بیان اینکه می خواهیم اهرم سیاستی جدید برای مدیریت منابع در اختیار دولت قرار دهیم، ادامه داد: مالیات برعایدی سرمایه موجب کاهش نابرابری درآمد و کاهش نوسانات قیمتی در بخش املاک می شود.

وی با اشاره به اینکه اخذ مالیات بر عایدی سرمایه همچنین موجب کاهش سهم مسکن در سبد خانوار می شود، افزود: در جهان­ 7 تا 17 درصد درآمد برای مسکن هزینه می شود اما در کشور ما حداقل 35 تا 80 درصد در آمد برای مسکن هزینه می شود .

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دو میلیون و 600 هزار خانه خالی به ارزش 250 میلیارد دلار­ در کشور وجود دارد، گفت: از سال 71 تا سال 1394 در شهر تهران بهای زمین 128 برابر ، بهای مسکن 88 برابر و اجاره بها 106 برابر شده است.

زارع افزود: بیش از 50 کشور در حال اجرای مالیات بر عایدی سرمایه هستند.

وی گفت: از سال 55 تا 65 ، هشتاد درصد تقاضاها برای مسکن مصرفی و 20 درصد سوداگرای بود اما از سال 85 تا 95 ، شصت و شش درصد سوداگری و دلالی و 34 درصد مصرفی بود.

زارع افزود: در سال 71 افراد با حقوق 6 سال خود می توانستند خانه بخرند اما این رقم در سال 94 با حقوق 10 و سه دهم سال است و در سال 97 با پس انداز یک سوم حقوق به مدت 31 سال می توان خانه خرید.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی گفت: درآمد مالیات بر عایدی سرمایه مسکن صرف تولید و رونق مسکن می شود.

زارع افزود: می خواهیم تولید مسکن را تشویق کنیم تا عرضه زیاد شود و زمانی که عرضه زیاد شود سوداگری کاهش می یابد.