بازار سهام به زودی به نقطه تعادل برمی‌گردد
علی تیموری شندی پیرامون دلیل تداوم ریزش قیمت سهام در بازار و شائبه دست داشتن  صندوق‌های درآمد ثابت در سقوط نماگرهای بورسی عنوان کرد: کل حجم دارایی‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت در بازار سرمایه در حالی به حدود 120 هزار میلیارد تومان کاهش یافته که اگر با فرض رعایت سقف 5 درصدی خرید سهام، مجموع سبد دارایی‌های این صندوق‌ها معادل با 6 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شود، این رقم باید ظرف سه روز باید در بازار عرضه و هضم می‌‌شد. 

وی افزود: این در حالی است که در بازار سهام کنونی روزانه بیش از 2 هزار میلیارد تومان سهام از سوی سرمایه‌گذاران خریداری می‌شود که ارزش سهام موجود در سبد دارایی‌های صندوق‌های با درآمد ثابت، عدد موثری برای بازار تلقی نمی‌شود. 

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: واقعیت بازار سهام کنونی حاکی از تاثیر شایعاتی از بابت لایحه FATF و نگرانی‌های ناشی از آن بوده که حتی با وجود تصویب بخشی از آن از سوی مجلس در روز جاری، اما همچنان بازار سهام شاهد افت قیمت‌ها بود. 

وی ادامه داد: دلیل اصلی ریزش قیمت سهام در بازار عمدتا ناشی از ورود صاحبان پول و نقدینگی‌های جدیدی بوده که براساس دیدگاه سرمایه‌گذاری بلند مدت وارد بازار سهام نشده‌‌اند. 

وی با اشاره به اینکه از خرداد ماه امسال هر سهامداری که وارد بازار شده، از حدود 80 درصد سود برخوردار شده عنوان کرد: رخ‌دادها و نوسان‌های شدید قیمتی در بازار ارز و همچنین عقب‌گردهای پی‌درپی از نرخ 19 هزار تومان تا 12 هزار تومان برای هر اسکناس دلار باعث شده تا سهامداران تازه وارد در بورس تهران دچار هیجان و وحشت‌زدگی دوچندان شوند. برهمین اساس این تصور در بازار پدید آمده که ریزش قیمت ارز می‌تواند به افت شدید قیمت سهام و برباد رفتن بازدهی‌های کسب شده بیانجامد. 

تیموری شندی روند کنونی بازار سهام را ناشی از اصلاح طبیعی قیمت سهام دانست و گفت: وقتی نماگر بورس با رشد 100 درصدی در مدت کوتاهی مواجه می‌شود، طبیعی است که با اصلاح 20 درصدی نیز روبرو شود و سهم خوب و برخوردار از چشم‌‌ انداز بنیادی علمی تا امروز از اصلاح 15 درصدی قیمت سهام نیز برخوردار نبوده، اما سهم‌های زیانده و یا فاقد چشم‌انداز سودآوری که با رشد غیرمنطقی مواجه بودند، همچنان با افت بیشتری مواجه خواهند بود. 

وی با بیان اینکه صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت لوتوس پارسیان طی 4 روز اخیر اقدامی برای عرضه سهام در بازار نداشته است، گفت: فارغ از این موضوع که صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت از حجم قابل توجه سهام برخوردار هستند یا خیر، باید دانست این صندوق‌ها به مالکان واحدهای سرمایه‌گذاری خود تعهداتی دارند که در روزهای بدون بازده بازار به دنبال مدیریت دارایی‌های خود بوده‌اند. 

به گفته وی مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری براساس تعهدات و مدیریت ریسک دارایی‌ها به طور طبیعی همواره از استراتژی کسب بازدهی بیشتر استفاده می‌کنند، اما اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت طی روزهای اخیر عرضه‌کننده عمومی سهام در بازار بوده‌اند، باید گفت حداقل این موضوع از سوی صندوق درآمد ثابت لوتوس پارسیان صحت نداشته و فقط یک توهم و توطئه است. 

تیموری شندی در برابر پرسش خبرنگار فارس مبنی براینکه رشد دست جمعی و یا افت یکپارچه قیمت سهام در بازار تا چه حد از فرایند مهندسی شده و یا عمدی تبعیت می‌کند، پاسخ داد: روند بازار سهام هم ا کنون طبیعی بوده و این در حالی است که وقتی انتظارات سرمایه‌گذاران مبنی بر رشد بازار سهام و خرید سهام و سایر دارایی‌های مالی با هر وضعیت خوب و بدی است، می‌توان انتظار داشت که در فرایند اصلاح نیز مجموع بازار سرمایه با افت قیمت‌ها مواجه باشد. 

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه طی چند روز آینده معاملات  بازار سهام به تعادل  خواهد رسید، عنوانکرد:حتی با وجود اصلاح 10 درصدی قیمت سهام همچنان این صندوق درآمد ثابت در بازار اقدام به جمع‌آوری و خرید سهام خواهد کرد.