بازار لوازم خانگی تحت تاثیر افت قیمت ارز

 نابسامانی و افزایش نرخ ارز که از اواخر سال گذشته آغاز شده بازار‌های مختلف را تحت تاثیر قرار داد از جمله مهم‌ترین بازار‌هایی که تحت تاثیر قیمت ارز دچار آشفتگی شد، بازار لوازم خانگی بود که قیمت‌های آن به شدت افزایش یافت.

اوضاع بازار لوازم خانگی به حدی دچار آشفتگی شد که برخی از فروشندگان این کالا‌ها در بازار از فروش اجناس به مشتریان خودداری کرده و عنوان می‌کردند یا کالا ندارند یا به بهانه افزایش قیمت ارز کالا را گرانتر به مشتریان می‌فروختند.

حتی در ادامه تولیدکنندگان نیز از عرضه کالا به بازار خودداری کرده و بهانه‌هایی همچون افزایش نرخ ارز و نبود مواد اولیه را دلیل عدم عرضه کالا به بازار عنوان می‌کردند.

این شرایط موجب شد قیمت کالا‌ها به چند برابر قیمت کارخانه برسد و در این بین خریدارانی که نیاز به کالا داشتند مستاصل بودند؛ یا باید قید خرید را می‌زدند یا محصول مورد نظرشان را با قیمت گزافی را که از سوی برخی سوءاستفاده‌گران اعلام می‌شد، خریداری می‌کردند اما، پس از کاهش قیمت ارز، این بازار نیز تحت تاثیر قرار گرفت و به نوعی ترمز تقاضا‌های کاذبی که به دلیل افزایش قیمت‌ها صورت گرفته بود، کشیده شد.

محمدطحانپور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره آخرین وضعیت این بازار، اظهار کرد: بازار لوازم خانگی در رکود به سر می‌برد و کم و بیش خریدی هم که وجود دارد، مربوط به خانواده‌هایی است که به دنبال تهیه جهیزیه هستند.

وی افزود: خریداران با توجه به افت قیمت دلار امیدوار هستند قیمت لوازم خانگی نیز کاهش یابد، به همین دلیل فعلا خریدار کم شده است. اگر قرار بر تغییر قیمت است این اثرگذاری حداقل ۳ ماه زمان می‌برد. به دلیل اینکه فرایند تهیه ارز، ثبت سفارش، واردات و تولید کالا نیاز به زمان دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه کالا در بازار وجود دارد، خاطرنشان کرد: واحد‌های تولیدی در حال حاضر کالا‌ها را به صورت نقدی به واحد‌های صنفی عرضه می‌کنند.