فرار آمریکایی‌ها به خاطر ناتوانی در بازپرداخت وام دانشجویی

​چاد هاگ تصمیم گرفت برای فرار از بدهی وام دانشجویی خود، در یک غار زندگی کند. امسال او در جنگلی در هند اقامت دارد.هاگ 29 ساله گفت:« من به آمریکا پشت کرده ام».

او اکنون در یک خانه غار مانند در روستای اوچاگادا با درآمد ماهیانه 50 دلار زندگی می‌کند.حیاط پشتی خانه اش پر از درختان نارگیل و مرغ و جوجه است. او امیدوار است دیگر هرگز پایش به فروشگاه والمارت آمریکا نرسد.

او بدهی وام دانشجویی خود را پرداخت نکرده است ولی 9000 مایل دور از کولارادو، دیگر این وام ها اهمیتی ندارند.

هاگ گفت:« مثل این است که درختی در وسط جنگل بیفتد و کسی صدای آن را نشنود. آن وقت اصلا درختی وجود نداشته است».

وام دانشجویی او حدود 20 هزار دلار است. آن‌قدر سنگین نیست که بسیاری توان پرداخت آن را نداشته باشند ولی هاگ گفت که مشکل او در پیدا کردن شغل در آمریکا باعث سنگین شدن این بدهی است.« اگر درآمدی نداشته باشی بدهی بیست هزار دلاری هم ویران کننده است». هاگ سعی کرد ماهی 300 دلار برای بدهی اش کنار بگذارد. اولین شغل او پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه کلورادوی شمالی، در سال 2011، زمانیکه هنوز تاثیرات رکود اقتصادی حس می‌شد، در یک کارخانه بود. او کامیون‌ها را بارگیری می‌کرد و موشک‌های اسباب بازی را در خط مونتاژ سر هم می کرد . بعد به دانشگاه برگشت تا فوق لیسانسش را در ادبیات بگیرد. سپس سعی کرد به عنوان یک استادیار کار کند. ولی هنوز هم از پس مخارج زندگی بر نمی آمد. بعد در یک آزمایشگاه پزشکی مسئول انتقال نمونه های خون و ادرار به بیمارستان شد. ولی هنوز هم با فقط ماهی 1700 دلار، پول زیادی برای بازپرداخت وام نداشت. او نمی‌توانست خانه بگیرد چون اجاره ها بالا رفته بود. با مادرش زندگی می‌کرد و به ندرت با دوستانش بیرون می‌رفت.

آرزوهای دست نیافتنی او مثل تشکیل خانواده و خانه دار شدن، اکنون قابل دستیابی هستند. هاگ امسال با یک شهروند هندی ازدواج کرد. او حالا یک ویزای 5 ساله متاهلی دارد و قصد دارد آن را تمدید کند.

هاگ گفت: «عادت کردن به زندگی در اینجا راحت نبود ولی حالا استاندارد زندگیم در یک کشور جهان سوم بالاتر از آن چیزی است که در آمریکا داشتم».

بسیاری از وام گیرنده ها به خاطر بدهی دانشجوییشان بار سفر می بندند و از آمریکا فرار می کنند و به کشورهایی می‌روند که هزینه زندگی در آنها پایین تر است و طلبکاران قدرت کمتری رویشان دارند. گرچه هیچ آمار رسمی از تعداد افرادی که به خاطر بازپرداخت وام دانشجویی از آمریکا فرار کردند وجود ندارد، ولی وام‌گیرندگان داستان های خود را در شبکه های مجازی و وب سایت های شخصی به اشتراک می‌گذارند.

مدیر روابط فدرال انجمن دانشگاههای آمریکا گفت: «در صورت مشاهده افزایش این روند، با یک مشکل جدی روبرو هستیم».

بدهی دانشجویی در آمریکا در دهه گذشته سه برابر شده و تا سال 2022 به دو تریلیون دلار می رسد. در همین حین درآمد فارغ التحصیلان با توجه به افزایش تورم در چند دهه گذشته ثابت مانده است.

طبق اطلاعات وزارت آموزش آمریکا، نیمی از دانشجویان وام‌گیرنده حتی یک دلار هم بدهی خود را پس از پنج سال پرداخت نکرده اند.

گرچه وزارت آموزش آمریکا نمی‌تواند از درآمد کسی که در خارج از آمریکا کار می کند بدهی اش را کسر کند، ولی وقتی نوبت به گرفتن بدهی ها برسد، 15درصد مزایای تامین اجتماعی آنها را در بر می گیرد .با مهاجرت وام ها از بین نمی‌روند.

بسیاری از این دانشجویان فراری در کشورهای دیگر شرایط بهتری برای زندگی دارند ولی آرزو می کنند بتوانند بدون ترس به آمریکا برگردد.