دلار بعد از ۱۳ آبان گران‌تر می‌شود یا ارزان؟!

دیروز در پنجمین روز هفته، قیمت دلار رشد محسوسی داشت و از حبس خارج شد. روز چهارشنبه، شاخص ارزی ۴۰۰ تومان افزایش را به ثبت رساند تا پس از حدود یک ماه در مرزی بالاتر از ۱۵ هزار تومان نوسان کند. ساعت ۴ بعدازظهر روز چهارشنبه، دلار روی عدد ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان قرار گرفت. این در حالی بود که این ارز در ساعات ابتدایی روز تا عدد ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان نیز بالا رفته بود. دلار از تاریخ ۱۰ مهر به سرعت در مسیر کاهشی قرار گرفته و در یک ماه گذشته تنها در دو کانال ۱۳ و ۱۴ هزار تومانی تغییرات خود را به ثبت رسانده بود.

در حال حاضر دو سوال پیش روی بازار قرار دارد: آیا نوسان‌گیران پس از موفقیت در عبور شاخص ارزی از مرز ۱۵ هزار تومانی، در موقعیت فروش قرار خواهند گرفت یا تحرک قیمت به سوی نرخ‌های بالاتر ادامه خواهد یافت؟

برای پاسخ به این سوال باید سری به بازار دلارفروشان زد.

گزارش‌های منتشر شده از بازار دلارفروشان حاکی از این است که امروز در شرایطی که نرخ ارز در بازار با نوساناتی با دامنه نسبتا کوتاه همراه بود، تقاضا برای ارز از صرافی‌های بانکی افزایش یافته و کار عمده دلالان، نظاره نرخ‌ها و خرید و فروش‌های یواشکی است.

دولت و نیروی انتظامی با قاطعیت اعلام کرده اند که هر گونه خرید و فروش ارز در حاشیه خیابان و خارج از صرافی‌ها ممنوع است و به شدت با آن برخورد می‌شود به همین دلیل اگرچه تعداد دلالان در بازار به شدت کاهش یافته، اما آن‌هایی هم که برای گذران امور در مقابل صرافی‌ها نشسته اند بیشتر نظاره گر هستند تا اینکه معامله جدی انجام دهند.

بر این اساس اگرچه ردپای دلالان در بازار ارز وجود دارد، اما به نظر می‌رسد کنترل بازار در دست صرافی‌های مجاز و بانک مرکزی است به همین دلیل حتی اگر جسته و گریخته دلالان در بازار، فاصله میدان فردوسی تا چهارراه استانبول را بالا و پایین می‌کنند، اما نقش جدی و اثرگذاری در این بازار ندارند.

هم اکنون بیشتر معاملات دلالی به پستو‌ها و کوچه و پس کوچه‌های تنگ بازار فردوسی کشیده شده که البته ماموران نیروی انتظامی به صورت نامحسوس در آن‌ها هم حضور دارند و پس از اعلام گزارش و ردیابی دقیق دلالان را دستگیر می‌کنند.

این ترس دلالان از حضور ماموران امنیتی در بازار در شرایطی است که امروز محاکمه اخلالگران ارزی آغاز شده و برخی فرآیند‌ها در رسیدگی به پرونده‌های آنها، از جدیت دستگاه قضا در مقابله با آن‌ها حکایت دارد؛ بنابراین ریسک معامله ارز در شرایط کنونی بسیار بالا رفته است.

گزارش‌های میدانی مهر از وضعیت کنونی حضور دلالان و اخلالگران بازار ارز حکایت از آن دارد که صرافی‌های بانکی گوی سبقت را در بازار ارز به شدت از دلالان ربوده اند و معاملات از کانال رسمی و با ارائه مدارک و مستندات و در چارچوب دستورالعمل‌های بانک مرکزی اجرایی می‌شود.

امروز صرافی‌های غیربانکی دلار را در پایین‌ترین نرخ ۱۴ هزار و ۲۵۰ تومان از مشتریان می‌خریدند و ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان به آن‌ها می‌فروختند. ضمن اینکه در بالاترین نرخ‌ها نیز دلار را ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان می‌خریدند و ۱۵ هزار و ۵۰ تومان می‌فروختند. در مقابل صرافی‌های بانکی دلار را ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان می‌خریدند و ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان می‌فروختند ضمن اینکه برای هر یورو نرخ آن‌ها ۱۶ هزار و ۱۰۰ برای فروش و ۱۵ هزار و ۹۰۰ برای خرید بود.

بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر از تابلو صر افی‌ها حکایت از آن دارد که برخی هر دلار را ۱۴ هزار و ۲۵۰ می‌خریدند و ۱۴ هزار و ۳۵۰ می‌فروختند. برخی دیگر نیز ۱۴ هزار و ۲۵۰ می‌خریدند و ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروختند. برخی دیگر ۱۴ هزار و ۶۰۰ نرخ خریدشان بود و ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان نرخ فروش شان و در نهایت برخی دیگر دلار را ۱۵ هزار تومان می‌خریدند و ۱۵ هزار و ۱۵۰ تومان می‌فروختند.

اما در مورد یورو برخی هر یورو را ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان می‌خریدند و ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان می‌فروختند و برخی دیگر ۱۶ هزار و ۳۵۰ تومان می‌خریدند و ۱۶ هزار و ۵۵۰ می‌فروختند.

بودند صرافی‌هایی که یورو را ۱۵ هزار تومان هم می‌خریدند و ۱۵ هزار و ۱۸۰ تومان می‌فروختند. در نهایت نرخ ۱۷ هزار تومانی برای خرید و ۱۷ هزار و ۱۵۰ تومانی برای فروش نیز در این بازار رقم خورده است.

بازار امروز در حالی به آخرین معاملات هفته پایان داد که هم خریداران و هم فروشندگان با سوالی بزرگ به تعطیلات آخر هفته رفتند. تعطیلاتی که همزمان شده با آخرین روز‌های قبل از ۱۳ آبان و آغاز تحریم‌های آمریکا و سبب شده تا همه از خود بپرسند ۱۳ ابان چه تاثیری بر قیمت دلار خواهد داشت؟

گزارش‌ها نشان می‌دهد فعالان بازار دیدگاه‌های مختلفی در مورد این سوال دارند. گروهی معتقدند، بازار به دلیل نبود تقاضای جدید، کشش حضور در قیمت‌های بالاتر را ندارد و دلالان در روز‌های آتی بیشتر در موقعیت فروش دلار قرار خواهند گرفت که این کار سبب کاهش قیمت‌ها می‌شود. در مقابل افرادی که به کاهش قیمت دلار باور دارند، گروه دیگری معتقدند، شاید قیمت افت محسوسی را در کوتاه‌مدت تجربه کند؛ ولی پس از آن در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت و جو روانی و خبر‌های سیاسی باعث می‌شود تا با افزایش تقاضا و ورود گروه‌های مختلف برای خرید دلار، قیمت‌ها صعودی شود و به مرز ۱۶ هزار تومان برسد.