صعود ۸ پله‌ای ایران در رده‌بندی اقتصادهای بزرگ دنیا

 یک کارشناس ارشد مسائل اقتصادی گفت: ایران اسلامی به رغم تمامی تحریم ها و محدودیت های بین المللی طی چهار دهه اخیر از سوی استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا از رتبه 26 اقتصاد جهان در قبل از انقلاب به رتبه هجدهم در دوران پس از انقلاب رسیده است.

ساسان شاه ویسی که در مصاحبه با رادیو سخن می گفت افزود: گزارش سازمان های بین المللی طی یک ماهه گذشته ظرفیت قدرت اقتصادی ایران را در سطح تراز پانزدهم و شانزدهم اقتصاد جهان مطرح می کند.

وی همچنین اظهار داشت: اتفاقاتی که در دوران پس از انقلاب در کشور افتاده بسیار متفاوت از دوران قبل از انقلاب است.

این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی گفت: صادرات روزانه نفت ایران در دوران قبل از انقلاب شش میلیون بشکه و نرخ متوسط هر بشکه نفت نیز 25 تا 30 دلار بوده است.

وی افزود: ایران در 40 سال قبل با سه بشکه نفت می توانست یک اونس طلا خریداری کند که امروز با 15 بشکه نفت همان یک اونس طلا را خریداری می کند.

شاه ویسی تصریح کرد: اگر درآمدهای نفتی کشور به میزان صادرات قبل از انقلاب یعنی شش میلیون بشکه در روز می بود و تحریم ها، فشارها، بایکوت ها و مسدود کردن اموال در میان نبود تازه مسئولان با یک پنجم درآمدهای نفتی قبل از انقلاب بعلاوه خسارت های وارده هشت ساله جنگ تحمیلی مملکت را اداره می کردند.

وی گفت: اندازه قابلیت اقتصادی کشور با این وجود بیش از چهار برابر نسبت به قبل از انقلاب افزایش یافته است.

این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی افزود: جمعیت کشور امروز دو و نیم برابر قبل از انقلاب است.

وی بیان داشت: درآمدهای ایران قبل از انقلاب 50 میلیارد دلار در سال بود که این درآمد برای 36 میلیون نفر جمعیت هزینه می شد.

شاه ویسی ضمن اشاره به اینکه از این میزان جمعیت 32 تا 35 درصد در شهرها و بقیه در روستاها ساکن بودند، گفت: این نسبت در دوران پس از انقلاب معکوس شد یعنی 68 تا 70 درصد در شهر ها و بقیه در مناطق روستایی ساکن هستند.

وی افزود: تعداد شهرهای ایران در دوران قبل از انقلاب کمتر از 300 شهر و این نسبت در دوران پس از انقلاب به تعداد یک هزار و 70 شهر رسیده است.

این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی اظهارداشت: شهرهای بزرگ در دوران قبل از انقلاب 15 شهر و این تعداد در دوران پس از انقلاب به عدد 50 شهر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: تعداد یک کلانشهر در دوران قبل از انقلاب به 15 کلانشهر در دوران پس از انقلاب رسیده است.

شاه ویسی یادآورشد: تلاش های صورت گرفته به رغم تمامی فشارهای بیرونی و محدودیت های بین المللی دوران انقلاب در تمامی حوزه ها به خصوص توسعه و آبادانی کشور به هیچ وجه قابل مقایسه با دوران قبل از انقلاب نیست.