خروج ایران از فهرست ۲۰واردکننده بزرگ کالاهای ترکیه‌ای

 آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می دهد صادرات ایران به این کشور در 9 ماهه نخست سال جاری میلادی 2.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته و به 5.664 میلیارد دلار رسیده است. ایران در 9 ماهه نخست سال قبل 5.835 میلیارد دلار کالا به ترکیه صادر کرده بود.

بر این اساس، ایران به عنوان هفتمین صادرکننده بزرگ کالا به ترکیه در 9 ماهه 2018 شناخته شده است. سهم ایران از کل صادرات به ترکیه در این دوره 3.3 درصد بوده است. نفت و گازمهمترین کالاهای صادراتی ایران به ترکیه محسوب می شود.

واردات ایران از ترکیه طی سال جاری میلادی بیش از 20 درصد کاهش داشته و در نتیجه با وجود این که ایران طی سال های اخیر همواره جزو بیست کشور بزرگ واردکننده کالا از ترکیه قرار داشته است در 9 ماهه نخست امسال از این فهرست خارج شده است.

ایران در 8 ماهه نخست 2018 با 1.669 میلیارد دلار واردات از ترکیه در رتبه نوزدهم بزرگترین کشورهای واردکننده از ترکیه قرار گرفته بود. واردات ایران از ترکیه در 8 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد کاهش یافته بود. آمار مربوط به واردات ایران در ماه سپتامبر در گزارش اداره آمار ترکیه منتشر نشده است.