تأثیر تحریم بر صادرات کشور

محمد لاهوتی با اشاره به سخت گیری‌های صورت گرفته در حوزه واردات، گفت: این امر تراز را مثبت کرده است و می‌تواند به نفع دولت باشد، چرا که دخل و خرج را متناسب با درآمد‌ها و هزینه‌ها تنظیم می‌کند.

لاهوتی با بیان اینکه اشکالات اجرایی در مراحل نهایی تولید مشخص می‌شود، تصریح کرد: واردات ما، کالای واسطه تولید هستند چرا که سرمایه‌ای که به تولید برمی‌گردد نزدیک به ۸۰ تا ۸۵ درصد است و هرگونه اختلال و نارسایی در این بخش، به طور قطع در آینده در تولید ایجاد مشکل می‌کند.

وی بیان کرد: دولت باید در خصوص تأمین مواد اولیه و ماشین آلات، شرایط ویژه‌ای را تدارک ببیند و اجازه ندهد که واحد‌های تولیدی با کمبود مواد اولیه مواجه شوند، با توجه به آنکه دستورالعمل‌های مختلفی که در این مدت صادر شده واردکننده و صادرکننده را رنج داده،  است.

رئیس کنفدراسیون صادراتی اتاق بازرگانی گفت: با توجه به آنکه دستورالعمل‌های صادر شده کمتر از 48 ساعت دوباره اصلاح شده است از این رو این امر محیط کسب و کار را دستخوش تحولاتی قرار داده بطوریکه نگرانی از سرمایه گذاری را دوچندان کرده است.

لاهوتی در پایان به تأثیر تحریم بر صادرات کشور اشاره کرد و گفت: این تحریم‌ها از سه ماه پیش یعنی از زمان خروج امریکا از برجام، عملا کلید خورده است و  بانک‌هایی که با ایران کار می‌کردند، اعلام عدم همکاری کردند و این در حالی است که کشتیرانی‌ها و سرمایه گذاری‌های خارجی تعیین تکلیف شدند و بعید می‌دانم اتفاق جدیدی رخ دهد.