آینده طلا تحت‌تاثیر دلار

 نظرسنجی هفتگی کیتکو (چشم‌انداز کوتاه‌مدت تحلیلگران وال‌استریت و خرده‌فروشان مین‌استریت) در خصوص روند قیمت اونس طلای جهانی با اختلاف پیش‌بینی دو گروه منتشر شد.

رویکرد آتی نسبت به قیمت فلز زرد از دید تحلیلگران وال‌استریت کاهشی و از دید معامله‌گران مین‌استریت نزولی خواهد بود. علت اصلی تغییر دیدگاه تحلیلگران در خصوص بازار فلز گرانبها، افزایش انتظارات تورمی است. وال‌استریتی‌ها انتظار دارند که نرخ بهره آمریکا در نشست ماه دسامبر باز هم افزایش یابد. برخلاف این گروه، سرمایه‌گذاران خرد هنوز به آینده اونس طلا خوش‌بین هستند.فدرال رزرو آمریکا در بیانیه هفته گذشته خود درباره سیاست پولی اعلام کرده بود که اقتصاد آمریکا قدرت مناسبی از خود بروز داده است. نگرش کمیته بازار باز نسبت به اقتصاد ایالات‌متحده از تصمیم آنها مبنی‌بر افزایش تدریجی نرخ بهره حکایت دارد. اگر فدرال رزرو نرخ بهره آمریکا را مجددا بالا ببرد، دلار آمریکا تقویت خواهد شد که موجب فشار بیشتر بر قیمت اونس طلای جهانی می‌شود.

در نظرسنجی این هفته ۲۰ تحلیلگر وال‌استریت شرکت کرده‌اند که ۱۲ نفر، معادل با ۶۰ درصد از آنها پیش‌بینی می‌کنند روند این هفته اونس طلای جهانی نزولی خواهد بود. سایر شرکت‌کنندگان نیز با سهم ۲۰ درصدی روند خنثی و افزایشی برای سطح قیمت اونس طلا را به ثبت رسانده‌اند. در نسخه مین‌استریت ۳۷۰ سرمایه‌گذار خرد شرکت کردند که ۴۸ درصد از آنها رویکرد افزایشی داشتند. نزدیک به ۳۰ درصد از این گروه معامله‌گران پیش‌بینی کاهشی خود را ثبت کرده‌اند و ۲۲ درصد دیگر به روند خنثی معتقد هستند.هفته گذشته تقریبا ۵۳ درصد فعالان حرفه‌ای و ۵۷ درصد سرمایه‌گذاران خرد پیش‌بینی می‌کردند که روند اونس طلای جهانی صعودی خواهد بود. با این حال در معاملات هفته گذشته قیمت اونس طلا از ۱۲۳۳ دلار کلید خورد، اما در معاملات انتهای هفته تا قیمت ۱۲۰۹ دلاری افت کرد.رویداد مهم دیگری که بر روند شاخص دلار در برابر سایر ارزهای معتبر دنیا اثر خواهد گذاشت به یورو مربوط است. ضرب‌الاجل اتحادیه اروپا برای ایتالیا روز سه‌شنبه به پایان می‌رسد. پیش‌نویس جدید بودجه این کشور تا این روز به اتحادیه اروپا ارائه خواهد شد. درخواست اتحادیه از ایتالیا کاهش کسری بودجه پیش‌بینی شده برای سال آتی میلادی است، اما احتمال عدم توافق دولت ایتالیا با اتحادیه وجود دارد. نرخ برابری یورو به دلار از اخبار مربوط به بودجه‌ریزی این کشور اثر خواهد پذیرفت.

 

13 (1)

13 (4)