دلار تک نرخی می شود؟

گروه اقتصادی- قیمت دلار و سکه چند وقتی است جزو اخبار روزانه زندگی مردم شده زیرا تغییرات قیمت دلار بر زندگی معیشتی مردم و گرانی کالاها بسیار تاثیر گذار بوده است. چند روزی است قیمت دلار در سراشیبی سقوط قرار گرفته و برخی معتقدند شاید دلار تک نرخی شود.
به گزارش افکارنیوز، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مجلس با بیان اینکه سقوط نرخ ارز اتفاق خوشحال کننده ای است، اظهار داشت: این سقوط نشان می دهد مجموعه حاکمیت تحت لوای مقام معظم رهبری و تعامل بین سه قوه نتیجه بخش بوده است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: از همه مهمتر این سقوط مقاومت و صبوری مردم نشان داد، مردم توانستند این اقدام ترامپ را که ادعا می کرد فلج کننده است و می تواند با اتکا به آن به خیال خام خودش کار جمهوری اسلامی ایران را اتمام کند، خنثی کنند.
نماینده مردم رشت در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: مردم سختی ها و فشارهایی را تحمل کردند و این را می دانیم، آنها پای انقلاب، نظام و شهدا ایستادند و تحمل کردند و در نهایت نتیجه این ایستادگی را خواهند دید.
وی با اشاره به عقب نشینی ترامپ از برخی تحریم ها و تخفیف دادن به کشورها برای برخی معاملات با ایران، عنوان کرد: ترامپ شدیدترین تحریم ها را علیه ایران داشته و دیگر کاری نمانده که بخواهد انجام دهد، به دروغ می گوید تحریم های دارویی را برداشته است چرا که هنوز داروها را برای ایران آزاد نگرده است اما به لطف خدا، همراهی مردم و تعامل بین مسئولان قمیت ارز کاهش نسبی داشته است.
جعفرزاده ایمن آبادی با تاکید براینکه مردم انتظار دارند دولتمردان و متولی بانک مرکزی سیاست هایی اتخاذ کنند که کاهش قیمت ارز بیشتر شود، بیان داشت: از طرف دیگر می بینیم مردم از حوزه سرمایه گذاری در ارز خارج شده اند ،متوجه شدند ریسک آن بسیار بالا است و از حوزه ارز نتیجه نمی گیرند و قیمت ارز هیچ وقت بیشتر از این نخواهد شد.
این نماینده مجلس تاکید کرد: در چند روز گذشته شاهد بودیم ارزهای خانگی بیرون آمدند و عرضه ارزهای خانگی در بازار صورت گرفت، از این رو آروز می کنیم که نرخ دلار تک رقمی شود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس گفت: تک رقمی شدن نرخ دلار به سیاست های متولیان ارز بر می گردد، اما ازآنجایی که تحریم ها خاصیت خود را از دست می دهد، به نوعی عادی سازی می شود، مشمول مرور زمان شده و حاکمیت ایران توانسته برای آن تدبیر کند به سمت کاهش ارز پیش خواهیم رفت.
شهاب نادری نیز با اشاره به کاهش قیمت دلار گفت:سوداگران ارز تبلیغ می کردند با تحریم های جدید آمریکا روند صعودی قیمت سکه و دلار آغاز می شود اما واقعیت این است قیمت سکه و طلا در نهایت از مولفه های اقتصادی پیروی می کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:مدیریت ضعیف بازار ارز در نیمه اول سال 97 باعث شد اقتصاد کشور با زیان قابل توجهی روبرو شود و مردم و خانوارها متضرر شوند و برای تامین معیشت با مشکل روبرو شوند.

نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس شورای اسلامی افزود: نرخ ارز براساس مولفه های مانند نرخ تورم و عرضه و تقاضا تعیین یم شود بنابراین اینکه قیمت سکه و دلار در کمتر از یک سال چند برابر شود نشان از ضعف تیم اقتصادی دولت است.
نادری با اشاره به تغییرات در تیم اقتصادی دولت، گفت:امیدوارم با تلاش ها، تعامل و هماهنگی ی تیم اقتصادی جدید کاهش قیمت دلار در بازار ادامه یابد و بعد از منطقی شدن نرخ ارز،حداقل ثبات نسبی در بازار ایجاد شود.
وی ادامه داد:اینکه برخی ها می گویند نرخ 12 هزار تومانی دلار مناسب است نکته صحیحی نیست چرا که قیمت دلار باید در حدود نرخ دلار در بازار ثانویه باشد بنابراین حتی دلار 9 هزار تومانی نیز گران است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد:با مدیریت صحیح بازار ارز می توان زمینه منطقی شدن نرخ دلار را فراهم کرد و کمیسیون اقتصادی مجلس از اقدامات دولت در کاهش نرخ دلار حمایت می کند.