قیمت های خودرو در بازار واقعی نیست

مشاور عالی گروه سایپا و کارشناس خودرو گفت: قیمتی که در حال حاضر خودرو سازان برای خودروی تولیدی خود ارائه کرده اند، واقعی نیست و با ضرر و زیان هنگفتی این کار را انجام می دهند  حتی قبل از اینکه قیمت ارز این افزایش قیمت را داشته باشد هم خودروسازان با  زیان تولید می کردند و بیشتر زیان هم ناشی از هزینه های مالی بود که خودرو سازان بابت اخذ تسهیلات از بانک ها دریافت کردند .

«سعید مدنی» پیرامون کاهش قیمت های اندکی که بعضا در خصوص خودروها اعلام می شود، گفت: قیمت خودرو در دستور کار شورای قیمت گذاری است تا قیمت واقعی آن مشخص و به خودرو ساز ها اعلام شود. اما آنچه در خصوص قیمت ها در بازار وجود دارد واقعی نیست حتی قیمتی هم که در حال حاضر خودرو سازها برای خودروی تولیدی ارائه کرده اند واقعی نیست چرا که  این قیمت با زیان برای خودرو ساز تامین می شود و قیمت بازار هم بالاتر از قیمتی است که در مجموع باید باشد. این کارشناس خودرو ادامه داد: نوسانات نرخ ارز تا حدی بر قیمت خودرو تاثیر دارد و معمولا وقتی قیمت ارز پایین 

می آید یا  بالا می رود تاثیرش را با یک فاصله زمانی کم روی خودرو هم می گذارد ولی باز هم این افزایش  کاهش ها خیلی ملاک قیمت واقعی نیست چرا که قیمت واقعی خودرو هنوز مشخص نیست.

مدیر عامل اسبق سایپا ابراز کرد: با دستوری که آقای وزیر در این خصوص دادند، قرار است  بسته ای در ارتباط  با محاسبه واقعی قیمت ها تهیه کنند که با توجه به مسئله بهره وری، کیفیت و خدمات پس از فروش و با توجه به شرایط اورژانسی که الان خودروسازان با آن مواجه هستند ، قیمت خودرو مشخص خواهد شد.

وی در خصوص قیمت های غیر واقعی خودرو در بازار توضیح داد: قیمتی که خودرو سازان دارند خودروی تولیدی خود را تحویل می دهند، واقعی نیست و با ضرر و زیان هنگفتی این کار را انجام می دهند  حتی قبل از اینکه قیمت ارز این افزایش قیمت را داشته باشد هم خودروسازان با  زیان تولید می کردند و بیشتر زیان هم ناشی از هزینه های مالی بود که خودرو سازان بابت اخذ تسهیلات از بانک ها دریافت کردند.

مدنی گفت:  الان قیمت دلار  تقریبا سه برابر شده ‌است و تفاوت قیمت

 ۶ هزار تومن و ۷ هزار تومان بین ارزی که خودروسازان با آن قطعه وارد می کردند و قطعات فعلی‌شان فاصله وجود دارد. خودروهایی که ما الان به عنوان خودرو های  با ساخت داخل بالا مثل پراید و پژو می شناسیم هم حداقل هزار و 500 تا 2 هزار  دلار ارزبری دارند و اگر بخواهیم حساب کنیم یک عدد ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان افزایش قیمت ناشی از این نرخ تصویب ارز وجود دارد که باید سریع به خودرو سازها داده شود  و معطل هم نکنند زیرا واقعیت این است که این ضرر و زیان برای شرکت های خودرو سازی برای هر خودرو که تیراژ بالایی دارد برایشان قابل تحمل نیست ودر سه ماهه چهارم سال دچار بحران های شدید مالی خواهند شد.

وی در خصوص پیش بینی افزایش نرخ خودرو در بازار و عدم توانایی خرید مردم افزود: در این خصوص چند راه حل وجود دارد ، یک زمانی است که دولت برای تنظیم بازار در صدد است که قیمت خودرو را پایین نگاه داشته تا در شاخص های تورمی اثر منفی نگذارد و مصرف کننده هم راضی باشد؛ این حالت هیچ گاه برای خودرو اتفاق نمی افتد زیرا خودرو یک کالای زیاد ضروری نیست و تنها  در کالاهای اساسی اتفاق می افتد.

مشاور عالی گروه سایپا با بیان اینکه واقعیت این است این مابه التفاوت قیمت را معمولا دولت ها از بودجه خودشان تامین می کنند، ادامه داد: یعنی اگر کالایی هزار تومان تمام می شود و توسط تولید کننده  باید۱۲۰۰ تومان فروخته شود و دولت برای کنترل شاخص های تورمی خود نرخ دستوری مشخص می کند مابه تفاوتش را معمولا خودش پرداخت 

می کند زیرا بنگاه اقتصادی نمی تواند بابت تولیداتش سوبسید بدهد از کجا بیاورد؟ وی افزود:  وقتی بنگاه اقتصادی با زیان تولید کند و بفروشد، ورشکست می شود و از کار می افتد اگر قرار است تنظیم بازاری صورت پذیرد و این تنظیم بازار افزایش یا کاهش قیمت داشته باشد دولت این مابه التفاوت را به عنوان سوبسید به تولید کننده بدهد. در خودرو هم همین طور است. بهترین روش برای تنظیم قیمت خودرو رفتن 

خودرو ساز به حاشیه بازار است چرا که قیمت خودرو در حاشیه بازار تنظیم می شود اگر نه دولت باید مابه التفاوت نرخ کاهشی مشخص شده را خودش بپردازد تا تلید کننده هم متضرر نشود. 

مدنی در پاسخ به کاهش قیمتی که طی دو، سه روز گذشته در برخی شبکه ها و فضای مجازی و حتی بازار منتشر شده بود، عنوان کرد: این قیمت نوسانی  بازار است که مثلا می گویند کاهش پیدا کرده است. گاهی خودرو ساز خودرو وارد بازار می کند که یک مقدار قیمت بازار پایین 

می آید و گاهی اوقات هم بیشتر می شود اما نقش دلالان را هم نباید در این افزایش و کاهش های نوسانی بازار نادیده نگرفت.