ریزش دلار در مقابل تقویت یورو

 توافق اتحادیه اروپا با دولت بریتانیا بر سر پیش نویس بیانیه روابط سیاسی و تجاری آنها با یکدیگر در آینده بعد از خروج بریتانیا از این اتحادیه که به بریگزیت موسوم است، موجب شد که معامله‌گران به ادامه ارتباطات سیاسی، تجاری، اقتصادی و امنیتی این کشورها حتی بعد از بریگزیت  امیدوار شده و به معاملات ارزهای اروپایی نظیر یورو و استرلینگ ادامه دهند.

ارزهای اروپایی یورو و استرلینگ در بازار معاملات روز جمعه با اندکی افزایش روبرو شدند که به ترتیب یک رشد ۰.۲ درصدی و ۰.۸ درصدی را تجربه کردند.

این در حالیست که معامله‌گران همچنان در انتظار تحکیم مسائل پیش روی اتحادیه اروپا با بریتانیا و همچنین مشخص شدن مساله بریگزیت هستند چرا که در ماه‌های اخیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با مشکلات درون پارلمانی و برون کشوری بسیاری مواجه بوده است و همین امر نیز ثبات بازار ارزهایی نظیر یورو و استرلینگ را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

دیوید دگاریش، مدیر اقتصادی و بازار شرکت NAB در این باره می‌گوید: با اینکه هنوز جزئیات این پیش‌نویس مشخص نشده و نمی‌توان درباره آینده بریگزیت به طور قطع و با وضوح سخن گفت، اما با این حال پیش‌بینی می‌شود در صورت شفاف سازی درخصوص مساله بریگزیت یورو و استرلینگ با یک رشد و افزایش ۵ الی ۱۰ درصدی نیز مواجه شوند.

بر اساس گزارش رویترز، شاخص دلار در برابر سایر ارزهای بزرگ جهان روز جمعه با اندکی کاهش در ۹۶.۴۶ واحد ایستاد و معامله شد و دلیل روند نزولی آن نیز تقویت یورو و استرلینگ بود که در مجموع یک تاثیر ۷۰ درصدی را در کاهش ارزش دلار ایجاد کردند.

دلار برای دومین روز متوالی در بازار معاملات ارزی است که ارزش خود را در برابر سایر ارزهای بزرگ اندکی از دست داده  این در حالیست که شاخص دلار در ماه جاری میلادی به ۹۷.۶۹ واحد نیز رسیده بود که بیشترین میزان در ۱۶ ماه اخیر بوده است.