کدام استان پیشتاز تورم است؟

 بررسی جداول مرکز آماری نشان می دهد نرخ تورم 12 ماهه منتهی به آبان ماه امسال 15.6 درصد است و عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به 147.8 رسید که نسبت به ماه پیش 2.6 درصد بیشتر شد. 

پس از استان های لرستان و کرمان که بیشترین و کمترین نرخ تورم آبان ماه داشتند، همدان با 18.6 درصد و یزد با 13.2 به ترتیب بیشترین و کمترین نرخ تورم 12 ماهه منتهی به آبان را به خود اختصاص دادند. نرم تورم دوازده ماهه تهران، پایتخت کشور در این دوره 17.7 درصد است. 

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان آذربایجان شرقی با 4.3 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان همدان با ١.٤ درصد افزایش است. 

شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان ها در آبان ماه هفت درصد است که نسبت به ماه قبل یک واحد درصد افزایش نشان می دهد.

** تورم نقطه به نقطه 

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه پارسال (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور 34.9 درصد بود. 

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه در استان لرستان (41.2 درصد) و کمترین آن در استان کرمان (28.8 درصد) ثبت شد؛ یعنی خانوارهای ساکن استان لرستان به طور متوسط 6.3 درصد بیشتر و خانوارهای ساکن استان کرمان به طور متوسط 6.1 درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به آبان ماه پارسال برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند. 

نرخ تورم دوازده ماه منتهی به آبان ماه ١٣٩٧ برای خانوارهای استان تهران به عدد 37 درصد رسید. 

** تورم اقلام خوراکی، آشامیدنی و دخانیات

برپایه جداول مرکز آمار، نرخ تورم دوازده ماهه اقلام خوراکی، آشامیدن و دخانیات کل کشور 20.6 درصد است که بیشترین نرخ تورم در این بخش مربوط به استان چهارمحال و بختیاری(23.6 درصد) و کمترین آن به کهگیلویه و بویراحمد (16.8 درصد) است.

** تورم اقلام غیرخوراکی و دخانیات 

براساس این گزارش نرم تورم 12 ماهه اقلام غیرخوراکی و خدمات کل کشور 13.6 درصد است. کرمان با 8.8 درصد کمترین و لرستان با 17.7 درصد بیشترین نرخ تورم در این بخش را به خود اختصاص داده اند. 

** رب گوجه فرنگی و موز بیشترین افزایش قیمت در یک سال را داشتند

براساس اعلام مرکز آمار، بیشترین افزایش قیمت در آبان ماه امسال نسبت به ماه گذشته، مربوط به «خیار» با ٣٣.٨ درصد افزایش، «شیرپاستوریزه » با ١٢,١ درصد افزایش و «موز» با ٧.٥ درصد افزایش بوده است. 

در این ماه «پرتقال محصول داخل» ٢٧,٠ درصد و «سیب زمینی » ١٦.١ درصد نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است.

بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل (آبان ١٣٩٦) مربوط به اقلام «رب گوجه فرنگی» با ٢٤٤,٤ درصد افزایش و پس از آن «موز» با ١٦٥.٧ درصد افزایش و «سیب درختی زرد» با ١٠٣,٦ درصد افزایش است.

 مرکز آمار نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه ١٣٩٧ را 13.4 درصد اعلام کرد که نسبت به ماه قبل 2.1 درصد افزایش داشت.