صرفه‌جویی ۷۵۰ میلیون دلاری سوخت با انتقال بار از جاده به ریل

 در اولین همایش فرصت‌های سرمایه گذاری و تامین مالی در حوزه ریلی، سعید محمد زاده گفت: در تمامی اهداف برنامه ششم، بخش ریلی از اهمیت بالایی برخوردار است و در تمامی برنامه بر حمل و نقل ریلی در بخش بار و مسافر تاکید شده است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر حداقل ٣٠ میلیارد تن ظرفیت جابجایی کالا در بخش ریلی بدون تغییرات متعدد وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ما ٢ هزار کیلومتر طی ١٠ سال اخبر ریل تحویل دولت داده ایم و برای هر کدام کف بار در نظر کرفته اند که این رقم حدود ١٢ میلیون تن بار است و سالانه این رقم به حدود ٢٠٠ میلیون دلار صرفه جویی در سوخت می‌شود و هنوز در تمامی لایه‌ها تدبیر انجام نشده تا سهم حمل بار در بخش ریلی افزایش یابد.

محمدزاده بیان کرد: اگر موفق شویم ٣٠ میلیارد تن کیلومتر بار را روی ریل ببریم ٧٥٠ میلیون دلار صرفه جویی در سوخت کرده ایم که این صرفه جویی باید به سرمایه گذاران باز گردد.

وی عنوان کرد: برای تحقق واقعی حمل بار بر روی ریل باید برنامه مدونی در نظر گرفته سود و سهم حما و نقل ریلی در حال حاضر ١٢ تا ١٣ درصد در هر تن کیلومتر بار است.

مدیر عامل راه آهن اظهار کرد: قیمت حمل و نقل ریلی در زمان دلار ٤ هزار تومان، ٨ دهم سنت است و با توجه به پایین بودن هزینه حمل ونقل ریلی باز هم به ان توجه کمتری می‌شود.

محمد زاده تاکید کرد: سهم ریل در بخش صادرات به کشور‌های چین، ترکیه، عراق و افغانستان و سهم واردات از کشور‌های چین، ترکیه، عراق و روسیه از مجموع ١٢٠ میلیون تن بار در سال ٩٦ حدود ١٥ میلیون تن بار بوده است.