عقبگرد ۱۹۱ واحدی شاخص کل بورس

 شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز یکشنبه 18 آذر ماه 97 با کاهش 191 واحدی به رقم 166 هزار و 891 واحد رسید.

شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 18واحدی عدد 27هزار و 755 واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 81 واحدی به رقم 179 هزار و 164 واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 44 واحدی به رقم 123 هزار و 284 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 852 واحدی عدد 330  هزار و 844 واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش 19 واحدی بر روی رقم یک هزار و 838 واحد متوقف شد.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی بانک ملت با 113  واحد، پتروشیمی خلیج فارس با 74 واحد و بانک صادرات با 63 واحد افزایش بیشترین تأثیرمثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه با 120 واحد، پالایش نفت تهران با 84 واحد و پالایش نفت اصفهان با 69  واحد کاهش، بیشترین تاثیرمنفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

 ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از 539 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 2 میلیارد و 405 میلیون سهم  و اوراق مالی قابل معامله طی 179 هزار و 137 نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های مدیریت انرژی امید تابان هور، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان اردبیل، داروسازی امین، واسپاری ملت از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنعت نفت، سیمان ایلام، مادیران، آلومتک، بیمه آرمان و حق تقدم استفاده نشده آن، پالایش نفت لاوان متوقف شدند.

امروز همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های آهنگری تراکتورسازی ایران، گلوکوزان، حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس، پارس خزر، گروه صنعتی بوتان، ذوب آهن اصفهان و داروسازی لقمان به دلیل نوسان ۲۰ درصدی قیمت سهام با وقفه‌های ۶۰ دقیقه‌ای در وضعیت سفارش‌گیری روبه‌رو شدند. 

 امروز در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامدار عمده اختصاص دارد، کمتر از ۳۰ میلیون سهم گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی به ارزش بیش از ۱۴.۵ میلیارد تومان معاملات انتقالی را میان سهامداران خود تجربه کرد. 

در آهنگری تراکتورسازی ایران نیز کمتر از ۲۲.۵ میلیون سهم به ارزش کمتر از ۱۲ میلیارد تومان کد به کد شد. 

همچنین امروز ۴ میلیون سهم سرمایه‌گذاری ساختمانی نام‌آوران مهندسی به ارزش ۵۲۰ میلیون تومان معاملات انتقالی را تجربه کرد.

در فولاد مبارکه نیز امروز ۴ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲ میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت. 

براساس این گزارش امروز بازار سهام در حالی شاهد معاملاتی متعادل و آرام در اغلب نمادهای معاملاتی بود که با تداوم عرضه در خودرویی‌ها روند معاملات متعادل این گروه به سمت شیب نزولی قیمت‌ها پیش رفت، هر چند که متوسط قیمت پایانی سهام روی نقطه مثبت بسته شد. 

آنچه که در بازار سهام این روزها به عنوان آخرین امیدها برای کسب بازدهی قابل قبول از بورس دست‌کم تا پایان امسال از آن یاد می‌شود، موضوع معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای شرکت‌های مواجه با زیان انباشته و در عین حال موضوع افزایش نرخ در گروه خودرویی‌هاست که به نظر می‌رسد چندان برای فعالان بازار قابل اتکا نیست. 

در این بین، گروه‌های برخوردار از سهام شناوری پایین و یا آن دسته از شرکت‌هایی که از ارزش بازاری پایین‌تری برخوردار هستند، در کانون توجه نوسان‌گیران قرار گرفته‌اند، در این بین گروه دارویی‌ها و روانکارها در کنار تک‌سهم‌های قند و شکر و تجهیزاتی‌ها در بازار کم‌حجم امروز یکه‌تازی کردند.