تبدیل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع کشور به رانت

 محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به جزییات لایحه بودجه سال 98 و نرخ تسعیر ارز، بیان داشت: نرخ تسعیر ارز، یکی ازمهمترین موضوعات که هر ساله درلایحه بودجه مد نظر قرار می گیرد و همیشه وجود دارد،  برای اینکه بتوانیم تبدیل ارز به ریال را در حوزه بودجه ای محاسبه کنیم راهی وجود ندارد که نرخ تسعیر ارز را مشخص نکنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به منابع درآمدی کشور، ادامه داد: منابع درآمدی بودجه کشور سه بخش از جمله درآمد ناشی از مالیات ها،  واگذاری دارایی های مالی، سرمایه ای، فروش اوراق بهادار و فروش نفت است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: وقتی می خواهیم میزان درآمد نفتی را در بودجه محسوب شود که باید ریالی باشد، باید قیمت فروش نفت بر حسب دلار و نرخ تسعیر ارز و مقدار آن معلوم شود، بنابراین برای محاسبه نیازمند به نرخ تسعیر ارز در بودجه داریم، در غیر اینصورت  درآمد نفتی قابل محاسبه نخواهد بود.

تعیین نرخ ارز براساس واقعیت های بازار

وی با بیان اینکه نرخ ارز همه ساله در لایحه بودجه بود و طبیعتا باید امسال باشد، بیان داشت: دولت برای تعیین نرخ تسعیر ارز در لایحه بودجه، باید  واقعیت های بازار ارز در کشور را در نظر بگیرد ، طبیعتا بدون در نظر گرفتن واقعیت ها امکان تعیین نرخ وجود ندارد، دولت نمی تواند هر مبلغی را در نظر بگیرد و این نرخ نباید به سمت بالا حرکت کند.

نرخ تسعیر ارز بر سایر کالاها اثر دارد

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه نرخ تسعیر ارز بر سایر کالاها اثر دارد، گفت: این نرخ بر بهای تمام شده مجموعه فعالیت های بودجه سال 98 اثر گذار است و می تواند بهای آنها را افزایش دهد.

عملکرد مردود دولت در تامین کالاهای اساسی

این نماینده مجلس ادامه داد: از طرف دیگر دولت پیش بینی کرده برای سال آینده مبلغی بین 13 تا 14 میلیارد دلار با نرخ ارز ترجیحی را برای کالاهای اساسی در نظر بگیرد تا  بتواند قیمت کالاهای اساسی را به شکلی متناسب با سال 96، نه سال 97 داشته باشیم.

وی تاکید کرد:  متاسفانه عملکرد دولت برای تامین کالاهای اساسی در سال 97 از نظر ما مردود است، دولت ارز 4هزار و 200 تومانی یا  میانگین ارز 4 هزار تومانی را به کالاهای اساسی اختصاص داده است، اما مردم کالاهای اساسی را با قیمت ها خیلی بالاتر از نرخ  ترجیحی خریداری می کنند، این در حالی است که قرار بود دولت با نظارت مانع افزایش قیمت ها شود.

100 هزار میلیارد تومان منابع کشور به رانت تبدیل شده است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه قرار نبود قیمت کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی تهیه شده گران شود، گفت: متاسفانه شاهد هستیم قیمت کالاها به دلیل عدم نظارت دولت افزایش یافته است، ارز ترجیحی عمدتا به رانت و فساد در کشور منجر شده است، برآورد ما این است که در سال 97 بیش از 100 هزار میلیارد تومان منابع کشور به واسطه کالای اساسی به رانت تبدیل شده است، طبیعتا این رویه نه تنها برای سال 98 بلکه برای سال 97 نیز قابل قبول نیست.

پور ابراهیمی با بیان اینکه دولت پیشنهاد کرده است که در سال 98 این مسیر غلط را پیش ببرد، اظهار داشت:  نرخ 4 هزار و 200 برای کالای اساسی که باید یا اصلاح شود یا کالاهای با نظارت دولت به دست مردم برسد، عدم نظارت بر این موضوع باعث توزیع رانت در کشور شده باید این روش به نوعی تغییر کند.

با ارز ترجیحی رانت بین دلالان توزیع شده است

وی  با بیان اینکه با ارز ترجیحی رانت بین دلالان توزیع شده است، بیان داشت:  ارز ترجیحی تبدیل  به اسم کالای اساسی هزینه می شود اما همان کالایی که وارد شده است، به ارز 13 هزار تومانی تبدیل شده و از مرز های کشور خارج می شود، این رویه را هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد.

این نماینده مجلس گفت: با این حساب در حوزه ارز دو موضوع نرخ ارز برای کالاهای اساسی و تعیین نرخ برای تبدیل  ارز به ریال در ارتباط با فروش نفت مطرح است، منتظریم لایحه دولت بیاید تا بر اساس آن برای ارز به جمع بندی برسیم.

نرخ ارز برای کالاهای اساسی با نرخ تسعیر ارز متفاوت است

پورابراهیمی تاکید کرد: نرخ ارز برای کالاهای اساسی با نرخ تسعیر ارز متفاوت است، کالاهای اساسی باید به قیمت سال گذشته تامین شود، نرخ تبدیل ارز برای محاسبه درآمد نفتی است بنابراین این دو متفاوت است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: حذف یارانه نقدی ثروتمندان نیز در لایحه بودجه مطرح است، قرار  است این کار به استان ها داده شود آنها با صرفه جویی می توانند اعتبار بیشتری داشته باشند، اعتبار آزاد شده باید به یارانه دهک های پایین داده شود، در این باره نیز باید در مجلس تصمیم گیری شود.