برای رهن آپارتمان در امیریه چه بودجه‌ای لازم است

محله امیریه تهران در گذشته شامل اراضی وسیعی بوده که در روند شهرسازی و تقسیم‌بندی‌های شهری، بیشتر از ۸۰۰ هزار مترمربع مساحت دارد و از سمت شرق و غرب توسط خیابان وحدت اسلامی و کارگر جنوبی محدود می‌شود. خیابان کارگر جنوبی در مجاور امیریه محل فعالیت اصناف مختلف و بسیار پرتردد است. خیابان ولیعصر هم از وسط امیریه و از شمال تا جنوب ادامه پیدا می‌کند و محله را تقسیم به دو بخش می‌کند. البته قیمت خرید یا رهن آپارتمان در امیریه، در این دو بخش تفاوتی ندارد.

دسترسی و حمل و نقل عمومی

ولیعصر، کارگر جنوبی و وحدت اسلامی سه خیابانی هستند مهم‌ترین مسیر دسترسی را برای امیریه به‌وجود آورده‌اند. در خیابان ولیعصر هم ایستگاه بی‌ار‌تی و اتوبوس وجود دارد و هم همیشه تاکسی‌های گذری عبور می‌کنند. ایستگاه بی‌ار‌تی فرهنگ و منیریه بهترین دسترسی را برای اهالی دارند و از ولیعصر با یک مسیر تاکسی هم به میدان منیریه می‌رسید که بورس پوشاک و لوازم ورزشی پایتخت است و ایستگاه مترو هم دارد. بنابراین برای کسانی که به سکونت و رهن آپارتمان در امیریه فکر می‌کنند از جهت دسترسی به نقاط مختلف تهران جای نگرانی وجود ندارد. 

خیابان فرهنگ

فرهنگ از خیابان‌های قدیمی امیریه است که از ولیعصر آغاز می‌شود و به وحدت اسلامی ختم می‌شود. حدودا 50 سال پیش اکثریت ساکنان این خیابان فرهنگیان بودند و خیابان نام خود را وام‌دار ساکنانش است. مسجد ولی‌الله اعظم (سنگلجی) هم از مساجد قدیمی محله است که در سال 1319 ساخته شده و درهمین خیابان قرار گرفته است. در این خیابان آپارتمان صدمتری قدیمی‌ساز و تک‌خواب، 150 میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود. این واحد یک حیاط مستقل صدمتری، پارکینگ، انباری، آسانسور و شومینه دارد.

خیابان ژیان‌پناه (شیبانی سابق)

این خیابان به خاطر وجود خانه سابق «هرمزدیار بهمن» شهرت دارد. هرمزدیار بهمن خانه مسکونی خود را برای ساخت عبادتگاه به زرتشتیان اهدا کرد و در این خانه آتشکده  شاه ورهرام ایزد، دومین مکان مقدس زرتشتیان تهران بنا شد. از زیبایی‌های وجود این آتشکده در امیریه، همزیستی مسالمت‌آمیز میان زرتشتیان و مسلمانان در محله است. خیابان ژیان‌پناه از ولیعصر شروع می‌شود به کارگر جنوبی می‌رسد. طبق آگهی‌های اینترنتی موجود، در این خیابان هم نرخ رهن آپارتمان برای واحد‌های قدیمی‌تر حدودا متری یک تا یک میلیون و 200 هزار تومان است.

خیابان پیران‌عقل

پیران‌عقل یا انتظامی سابق، خیابانی قدیمی و بسیار سرسبزی است که پر از ساختمان‌های تازه‌ساز بوده و خانه‌های قدیمی آن به تدریج محو شده‌اند. گفته می‌شود این خیابان در گذشته محل رفت و‌آمد درشکه‌ها بوده که مردم را برای تماشا به امیریه می‌کشانده است. امروز هم پیران‌عقل بالاترین قیمت‌ها را برای خرید یا رهن آپارتمان در امیریه دارد. 100 متری دوخوابه و ساخت سال 96 در این خیابان 170 میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود. البته این واحد پارکینگ، انباری، تراس، گاز رومیزی و خلاصه امکانات و تجهیزات کاملی دارد.

جنوب امیریه

به نظر می‌رسد با حرکت به سمت جنوب امیریه مثلا در حوالی خیابان و میدان قزوین قیمت‌ها پایین‌تر می‌آید. از امیریه به سمت راه‌آهن، بافت محلی قدیمی‌تر و فرسوده‌تر می‌شود.  برخی از آگهی‌های امیریه هم مربوط به محله فروزش و قلمستان هستند که دیگر جزء محدوده محله امیریه به حساب نمی‌آیند. با قیمت کم‌تر از متری یک میلیون تومان هم می‌شود در این محله‌ها خانه رهن کرد. مثلا واحد 50 متری با امکانات کامل در فروزش، 45 میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود.

 

 

رپورتاژ آگهی ویرلن