استقرار خودرو‌های اشتراکی بدون راننده در تهران

علی نیازی مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های عمومی شهرداری تهران در نشست خبری که امروز (شنبه 24 آذرماه) به مناسبت نخستین اجلاس فصلی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر تهران با اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: در یک سال اخیر مجموعه شورای شهر با شهرداری تأکید زیادی به استفاده از مشارکت بخش خصوصی در اداره شهر داشته‌اند.

وی با بیان اینکه از حیث بودجه، دو سوم بودجه شهرداری منابع نقد و کمتر از یک سوم آن منابع غیرنقد است، افزود: دو سوم منابع هزینه نگهداشت شهر می‌شود و برای توسعه شهر هم تنها منابع غیرنقد باقی می‌ماند.

نیازی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل عمومی یکی از پروژه‌های شاخص استقرار خودروهای اشتراکی است، گفت: در این پروژه هر شخص می‌تواند با موبایل خود خودروهای اشتراکی را جستجو کند، سوار آن شود و در حالی که خودش راننده آن است، به مقصد مورد نظر برود و خودرو را در محلی مناسب برای استفاده دیگران پارک کند.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های عمومی شهرداری تهران با بیان اینکه این خودروها برقی هستند، افزود: طرح خودروهای اشتراکی در افتتاحیه اجلاس معرفی خواهد شد.

وی با بیان اینکه پروژه بعدی ما واگذاری خط 6 مترو به بخش خصوصی در حوزه تجهیز و بهره‌برداری است، گفت: برای خط 6 مترو برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا تجهیز و بهره‌برداری آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

نیازی با بیان اینکه بر اساس لایحه قانون بودجه 97، شهرداری تهران تا سقف 3 هزار میلیارد تومان به سازمان سرمایه‌گذاری اجازه جذب مشارکت‌های بخش خصوصی را داده است، تصریح کرد: تاکنون یک هزار و 800 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی جذب شده و یک هزار و 200 میلیارد تومان ظرفیت باقی مانده را هم تا پایان سال قرارداد می‌بندیم.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های عمومی شهرداری تهران با بیان اینکه زباله‌های تهران طی سالیان دراز در آرادکوه دفن می‌شد و متصاعد شدن گاز متان از آن‌ها خطرات ایمنی و زیست محیطی داشت، افزود: با یک شرکت سرمایه‌گذاری خارجی قراردادی بسته شده که از این گاز برق تولید کنند و این پروژه نه تنها خطر را دفع کرده، بلکه فرصتی برای درآمدزایی شده است.

وی با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کنیم تا هزینه‌های خود را کاهش دهیم، تصریح کرد: تاکنون در حوزه فضای سبز و جمع آوری پسماند با مشارکت بخش خصوصی اقدامات مناسبی انجام شده که این کار هزینه‌های نگهداشت شهر را کاهش داده است.

نیازی با تأکید بر اینکه در بدترین شرایط مالی هم نمی‌توان توسعه شهر را متوقف کرد، گفت: بسیاری از پروژه‌ها به خاطر ضعف در تأمین مالی به سرعت پیش نمی‌روند و در سنوات گذشته هم بیشترین پروژه‌های مشارکتی از جنس ساخت و ساز بوده‌اند.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های عمومی شهرداری تهران با بیان اینکه این اجلاس به منظور معرفی ظرفیت‌های سرمایه گذاری شهری و جذب مشارکت بخش خصوصی برگزار می‌شود، افزود: در حوزه گردشگری و دفع پسماند ظرفیت‌های خوبی معرفی شده‌اند که می‌تواند بازگشت سرمایه خوبی برای بخش خصوصی به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه حوزه‌های شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری بسیار زیاد است، تصریح کرد: به همین منظور هر سه ماه فرصت‌های جدیدی را معرفی می‌کنیم.

نیازی با بیان اینکه این اجلاس به صورت مشترک بین شهرداری، اتاق بازرگانی و کانون نهادهای سرمایه گذاری برگزار می‌شود، گفت: دو نهاد غیردولتی هم مخاطبین را به این سمینار دعوت می‌کنند که در این اجلاس هم حامی هستند و هم تشکل‌های مختلف را دعوت می‌کنند.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های عمومی شهرداری تهران با بیان اینکه اعتقاد داریم در سخت ترین شرایط اقتصادی مانند تحریم، پروژه‌‌های شهری همچنان از جذاب‌ترین بخش‌ها برای سرمایه گذاری هستند، گفت: جمعیت تهران از کشورهای همسایه بیشتر است و میانگین درآمد شهروندان تهرانی هم از بقیه کشورها بیشتر است و مجموعه این شرایط باعث می‌شود پروژه‌های شهری برای سرمایه گذاران جذاب باشد.

وی با بیان اینکه شرکت بهره برداری مترو در شرایط موجود یک شرکت زیان ده است، افزود:‌ ما یک خط را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم تا الگوی بهره برداری باشد و نشان خواهیم داد خطی که از صفر ساخته شده و آماده بهره برداری است، می‌تواند طوری تعریف شود که دچار زیان‌دهی نشود.

نیازی با تأکید بر اینکه باید فرصت‌های متنوعی را ایجاد کنیم، گفت: سرمایه‌گذار هوشمند است و خودش تصمیم می‌گیرد که در چه پروژه‌ای سرمایه‌گذاری کند تا به سود برسد.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های عمومی شهرداری تهران در خصوص پروژه‌هایی که منجر به تأمین درآمد 1800 میلیارد شده است، تصریح کرد: مجموعه این پروژه‌ها شامل تولید برق از دفن زباله،‌ تولید مصالح از نخاله‌های ساختمانی، جایگاه‌های سوخت کوچک مقیاس که به صورت مشارکتی به بخش خصوصی داده شد، توسعه فاز دو بیمارستان آتیه، مجتمع فرهنگی در منطقه 12 و مجتمع تجاری در منطقه 5 است.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ در اجلاسی که روز دوشنبه 26 آذر ماه در هتل آزادی برگزار می‌شود، 40 پروژه جدید برای مشارکت بخش خصوصی ارائه خواهد شد.