آپارتمان‌های قیمت‌مناسب در بازار مسکن

 برابر گزارش بانک مرکزی در آبان ماه حدود یک پنجم معاملات آپارتمان مسکونی انجام شده در بازه قیمتی ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان انجام شده و این یعنی سهم قابل‌توجهی از متقاضیان خرید مسکن در بازار را کسانی تشکیل می‌دهند که قدرت خرید محدود تا حداکثر نیم میلیارد تومانی دارند. از سوی دیگر عمده فایل‌های این بازار قیمتی، ریزمتراژ بوده و بین ۴۰ تا ۶۰ مترمربع مساحت دارند که مشتری آنها اغلب خانه‌اولی‌های حاضر در بازار هستند.

جهش قیمت مسکن در سال جاری با وجود ثابت ماندن سقف انواع وام مسکن سبب شده قدرت خرید متقاضیان مسکن با افت شدید و ناگهانی روبه‌رو شود. به این ترتیب بسیاری از خانه‌اولی‌ها برای اینکه بتوانند از امتیاز وام خود در موعد مقرر استفاده کنند، ناگزیر شدند در مناطقی خانه بخرند که بهای مسکن در آنها پایین‌تر است. این در حالی است که در زمان شروع سپرده‌گذاری آنها در صندوق یکم قیمت مسکن در تمام محله‌ها نصف ارقام کنونی بوده و در نتیجه آنها اگر سال گذشته امکان دریافت وام داشتند، قطعا خانه‌هایی به مراتب بزرگ‌تر و در مناطق بهتر خرید می‌کردند.

به نظر می‌رسد با توجه به امکان تغییرات شدید قیمتی در بازار مسکن که امسال نمونه آن رخ داد، مدت زمان انتظار برای دریافت وام خانه‌اولی‌ها باید کاهش یابد؛ در غیر این صورت وام مذکور که همین حالا هم سهم کمی از پوشش قیمت تمام شده مسکن دارد، به کلی کارکرد خود را از دست می‌دهد.

 

 

07-02