طرح جدید مجلس برای سهمیه بندی سوخت در سال 98

گروه اقتصادی- سهمیه بندی بنزین مطمئنا در سال جاری اتفاق نخواهد افتاد و این موضوع از سخنان نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی کاملا مشهود است اما به نظر می رسد مجلسی ها طرحی دارند تا سال آینده سهمیه بندی بنزین را اجرا کنند.

به گزارش افکارنیوز؛ محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بر اساس برآوردها از حدود 90 میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین کشور حدود 15 میلیون لیتر قاچاق می شود .

وی افزود: اشتباه دولت در حذف کارت سوخت، عوارضی را ایجاد کرد و نخستین اقدام مجلس هماهنگی با دولت در احیای کارت سوخت است.

وی اضافه کرد: یکی از پیشنهادهای ما این است که قیمت سوخت را به شکلی در سال 98 ثابت نگه داریم اما برخی از خودروهای شخصی که حدود 60 درصد از مصرف روزانه را تشکیل می دهد سهم مشخص برای مصرف آن ها در نظر گرفته شود که می تواند بیشتر از 60 لیتر برای هر خودرو باشد و برای خودروهای حمل و نقل عمومی سهم بیشتری در نظر گرفته شود و مصرف بیشتر از آن از محل اخذ عوارض مابه التفاوت به صورت پلکانی به دولت برگشت کند.

پورابراهیمی گفت: پیشنهاد استانی شدن پرداخت یارانه ها به صورت شفاهی از طرف رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح شده است که پیشنهاد خوبی است زیرا استان ها بر حوزه فعالیت های خود اشراف دارند و می توانند بهتر عمل کنند.

باید منتظر ماند و دید طرح جدید مجلسی ها برای سهمیه بندی سوخت چه خواهد شد، آیا دولت راضی به سهمیه بندی کردن می شود؟

کارشناسان اقتصادی معتقدند سهمیه بندی کردن سوخت و افزایش قیمت آن باید به شکل تدریجی و پلکانی صورت گیرد تا بار و تاثیر منفی روانی آن در جامعه ایجاد نشو و این در حالی است که اگر قیمت دلار کاهش چشمگیری داشته اما همچنان قیمت کالاهای اساسی بالاست و گران شدن بنزین نیز مطمئنا بر این گرانی تاثیر گذار خواهد بود و اجناس گران تر نیز می شود و باید با مدیریت صحیح ، استفاده مردم از سوخت را اصلاح کرد.