عربستان برای تحقق بودجه سال ۲۰۱۹ به نفت ۸۰ دلاری نیاز دارد

 عربستان سعودی انتظار دارد بودجه بزرگی که در روز سه‌شنبه علنی کرد اقتصاد کشور را احیا کند و با افزایش هزینه های دولت رشد اقتصادی را بالا ببرد.

هدف دولت افزایش هزینه ها تا 7 درصد در سال 2019  علیرغم وجود یک کسری بودجه است.

سلمان پادشاه عربستان گفت که این بودجه بزرگترین بودجه در تاریخ عربستان است و هدف طراحی آن رسیدن به ثبات مالی است .

او گفت ما قصد داریم اصلاحات اقتصادی را پیش ببریم، به نظم مالی برسیم، شفافیت را بهبود بخشیم و بخش خصوصی را قدرتمندتر کنیم .

بن سلمان، ولیعهد عربستان که مسئول برنامه «دورنمای 2030» برای اصلاح اقتصادی است گفت دولت به «متنوع کردن منابع درآمد و  مستحکم کردن پایداری مالی از طریق تقویت درآمدهای غیرنفتی» ادامه می دهد .

درآمدهای غیرنفتی در سال جاری به 77 میلیارد دلار افزایش یافت و تخمین می‌زنند به 83.5 میلیارد دلار در سال 2019 برسد.

محمد الجدعان، وزیر دارایی عربستان گفت که  سلمان پادشاه عربستان طی بودجه ای که تصویب شده، قول ادامه پرداخت مستمری به شهروندان را می دهد. این روز « روزی تاریخی» برای پادشاهی عربستان است .

الجدعان گفت پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های دولت 1.106 تریلیون ریال (295 میلیارد) دلار در سال آینده افزایش یابد یعنی بیشتر از 1.030 میلیون ریال سال جاری .

در بودجه عربستان 9 درصد افزایش سالانه در درآمدها تا 975 میلیارد ریال پیش‌بینی شده است که بیشتر آن از فروش نفت خواهد بود. کسری بودجه هم برای سال آینده 131 میلیارد ریال برابر با 35 میلیارد دلار تخمین زده شده که از 2018 کمتر است .

عربستان سعودی در حال متنوع کردن اقتصاد خود است و این کار را با تشویق بخش خصوصی، افزایش قیمت سوخت و انرژی و وضع مالیات بر ارزش افزوده انجام میدهد .

صندوق های دولتی هم با سرکوب فساد در سال گذشته رونق گرفتند .

وزارت دارایی اعلام کرد که عربستان سعودی در حال تسویه بدهی‌های خود به پیمانکاران خصوصی است. دولت به دنبال حل اختلافات با بخش خصوصی در مورد پرداخت های معوقه است .

وابستگی عربستان به درآمدهای نفتی باعث کسری بودجه سالانه از سال 2014 تا اکنون بوده است، زمانی  که کاهش قیمت انرژی درآمدهای دولت را پایین آورد .

بودجه 2019 در حالی اعلام می‌شود که قیمت نفت به پایین‌ترین حد سالانه رسیده است و دلیل آن نگرانی در مورد تقاضای نفت است .

هرچند قیمت نفت در بودجه سال آینده عربستان اعلام نشده است اما کارشناسان معتقدند بودجه سال آینده عربستان بر پایه نفت 80 دلاری تدوین شده است.