محمود حجتی چرا استیضاح می‌شود؟

 طرح استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی براساس گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی  با 44 امضا تقدیم هیئت رئیسه شد و در آخرین روزهای آذر ماه سال جاری اعلام وصول شد.

علی محمد شاعری عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  خبرگزاری تسنیم درباره دلایل این امر گفت: عدم اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و تعیین نرخ پایین خرید تضمینی گندم، ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی مازاد،  عدم اجرای مصوبات برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کل کشور و بودجه سنواتی در بخش کشاورزی و همچنین عدم اجرای احکام برنامه ششم در مورد بخشودگی سود و کارمزد و جرایم وام‌های دریافتی کشاورزان خسارت‌دیده از حوادث غیرمترقبه و امهال اصل وام کشاورزان از جمله محورهای طرح استیضاح حجتی است.

بنابراین گزارش، بخش کشاورزی بیشترین یارانه را دریافت میکند تا معیشت مردم تحت تاثیر قرار نگیرد و سفره مردم کوچک نشود اما افزایش قیمت افسار گسیخته تعداد زیادی از محصولات کشاورزی و کالاهای مصرفی مردم نارضایتی های عمومی در کشور ایجاد کرده است.

تاثیر اشتباهات در تصمیم گیریها و عدم نظارت لازم بر بازار کالاهای اساسی مردم باعث شده که طبقه ضعیف و کم توان و حتی متوسط جامعه برای تامین مایحتاج اولیه خود با مشکل مواجه شوند و یارانه هایی که برای حمایت از تولید توسط وزارت جهادکشاورزی و دولت اعطا میشود به انحراف رفته و به دست تولیدکننده و در نهایت به مصرف کننده نمیرسد.

برای نمونه میتوان اشاره کرد مرغی که با یارانه دولت برای دان و دارو و خدمات دامپزشکی تولید میشود توسط صادر کنندگان به اندازه ای صادر میشود که زمینه عرضه آن در بازار کاهش می یابد و قیمت آن در بازار داخلی به 13 هزار تومان میرسد.