آمریکا چین را به جاسوسی اقتصادی متهم کرد

 آمریکا و سه متحد آن چین را به خاطر جاسوسی اقتصادی محکوم کردند‌. این اقدام چین باعث شدت گرفتن تنش‌ها  شد . شاکیان دو تبعه چینی را متهم به جاسوسی و دزدیدن اطلاعات سری از آژانس های دولتی آمریکا در سراسر جهان کردند .

یو هوا و ژانگ جیانگو  متهم شده اند نیروی دریایی آمریکا، آژانس فضایی ناسا و وزارت انرژی و چندین شرکت دیگر را هک کرده اند. هدف این عملیات مالکیت فکری و رازهای شرکت هاست که به شرکت های چینی امتیاز رقابتی ناعادلانه ای می دهد .

انگلیس، استرالیا و نیوزیلند نیز به آمریکا پیوستند و چین را طی یک کمپین جهانی علیه دزدی مالکیت فکری تجاری سایبری مورد انتقاد قرار دادند. این کمپین نشان دهنده همکاری فزاینده جهانی علیه این اقدام است .

کریس رای، رئیس اف بی آی گفت:« هیچ کشوری به اندازه چین یک تهدید بلندمدت شدید علیه اقتصاد و زیرساخت های سایبری کشورمان نیست. هدف چین جایگزینی آمریکا به عنوان ابرقدرت برتر جهان است ولی آنها دارند از شیوه های غیر قانونی برای رسیدن به هدفشان استفاده می کنند» .

5 منبع آشنا با این حمله های سایبری گفتند که هکرها شبکه‌های شرکت هولت پاکارد و آی بی ام را شکسته اند و بعد کامپیوتر های مشتریان آنها را هک کردند .

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و سایر مقامات دولت ترامپ گفتند که حملات سایبری چین که در 2006 شروع شده و تا 2018 ادامه داشته است، نقض قرارداد 2015 مبنی بر سرکوبی شدید جاسوسی سایبری برای اهداف تجاری است .

قربانیان این حمله ها طبق مدارک دادگاه عبارتند از: مرکز فضایی گدارد ناسا، آزمایشگاه ملی لارنس برکلی وزارت انرژی و شرکت های دخیل در هوانوردی، فضا و تکنولوژی فضایی، مالی، الکترونیک، بهداشتی، اکتشاف نفت و گاز .

ژو و ژانگ اعضای یک گروه هک بودند با نام APT10 و همچنین برای شرکت تیانجین کار می کردند .

ناسا اعلام کرد باور نمیکند ماموریت‌هایش توسط این هکرها به خطر افتاده باشند و باید هرچه سریعتر سرورهای مورد حمله را ایمن کند .

‌APT همچنین اطلاعات شخصی شامل شماره های امنیت اجتماعی 100 هزار پرسنل نیروی دریایی آمریکا را دزدیده است .

در ماه اکتبر دولت آمریکا افسران اطلاعاتی چین را متهم به دزدی اطلاعات در مورد موتور فن توربو کرد که در جت های تجاری استفاده می شد‌. در همان ماه وزارت دادگستری یک جاسوس چینی را به اتهام جاسوسی اقتصادی و تلاش برای دزدیدن اسرار تجاری هوانوردی آمریکا دستگیر کرد .